MT on ainoa kaupallinen media, joka kolusi koko Suomen
Paikallisuus on nyt tärkeämpää kuin koskaan aikaisemmin, sanoo Medialiiton hallituksen puheenjohtaja. "Googlet ja Facebookit jyräävät monikansallisuudellaan. Kaikki viihteellistyy. Valtamedioiden intresseissä ei ole paikallisen tiedon levittäminen."
Maaseudun Tulevaisuuden uutishankintaa tukee kuuden aluetoimittajan verkosto. Lisäksi lehdellä on Brysselissä oma aluetoimittaja. Joensuun aluetoimittaja Sari Penttinen vieraili helmikuussa suosiotaan kasvattaneessa Kolin kansallispuistossa. Kuvassa lumikenkäilemässä Irja Tanskanen sekä Marja ja Liisa Lahti.Maaseudun Tulevaisuus onnistui tavoitteessaan kertoa uutisia kaikista Suomen 311 kunnasta vuoden aikana.
Keski-Pohjanmaalla oli lokakuussa vielä Kalajoelta Lestijärvelle ulottuva kaistale "tutkimatonta maaperää".
Aukko on tilkitty, eikä juttuja tarvinnut vääntää väkisin. Kannuksesta löytyi ilmastopolitiikan vuoksi ajankohtainen turvepeltojen viljelijä sekä menestyvä ravuritamma Haley Web, Lestijärveltä kunnianhimoiset tuulivoimasuunnitelmat ja Kalajoelta monipuolisesti lietteenlevitys- ja öljyntorjuntakalustoa valmistava perheyritys KK Module Oy.
"Tällä hetkellä Suomessa on erityisen tärkeää, että metropolialueiden ohella maaseudun ja maakuntien ääni tulee kuulluksi valtakunnallisessa keskustelussa. Omalta osaltamme teemme tämän eteen kaikkemme", toteaa Maaseudun Tulevaisuuden päätoimittaja Jouni Kemppainen.
Paikallisuus on nyt tärkeämpää kuin koskaan aikaisemmin. Siinä mielessä MT:n kampanja on todella hieno, arvioi Medialiiton hallituksen puheenjohtaja ja Keskisuomalainen Oyj:n konsernijohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi.
"Googlet ja Facebookit jyräävät monikansallisuudellaan. Kaikki viihteellistyy. Valtamedioiden intresseissä ei ole paikallisen tiedon levittäminen."
Myös postitoiminnan heikentyminen on uhka paikallisuudelle. "Lehdet tulevat iltapäivällä jos tulevat ollenkaan. Jakelun turvaaminen on oleellinen asia."
Hän korostaa maakuntalehtien merkitystä eriarvoistumisen hillitsemisessä. Jos Pihtiputaalla ei saada tietoa paikallisesta virkamiestyöstä, sillä voi olla negatiivinen vaikutus esimerkiksi äänestysaktiivisuuteen.
Miten muissa suomalaismedioissa valtakunnallisuus on otettu huomioon?
Yleisradion uutistoiminnassa työskentelee 1 000 henkeä, joista alueellisen uutistoiminnan osuus on 400, kertoo Ylen päätoimittaja Jouko Jokinen.
"Yle on läsnä kaikkialla Suomessa. Alueellista tarjontaa on jonkin verran lisätty", Jokinen kertoo. "Uskaltaisin väittää, että käymme vuoden aikana kaikissa Suomen kunnissa Manner-Suomessa. Ei tosin Ahvenanmaalla."
Moniarvoisuuden kannalta on kuitenkin synkkää, jos alueellinen uutisointi on vain yhden median varassa, Jokinen tähdentää.
Suomen tietotoimisto STT:llä aluetoimituksia on jouduttu karsimaan kovalla kädellä. Viimeiset aluetoimitukset lopetettiin 2015. "Kyseessä oli aivan pelkästään taloudellinen kysymys", kertoo STT:n päätoimittaja Minna Holopainen.
Valtakunnallisuus on STT:llä olennainen asia jo sen takia, että asiakkaita on kaikkialla Suomessa.
Uutisia tehdään missä tahansa, missä valtakunnallinen uutisrima ylittyy. Käytyjen kuntien määrää ei kuitenkaan tarkasti seurata. Tiedonhankinta painottuu etelään, Holopainen arvioi.
Uutishankintaa tehdään ketterästi. Kun esimerkiksi Kuopiossa sattui bussiturma, 80 kilometrin päässä ollut Holopainen lähti paikan päälle kesken lomareissunsa.
STT:lle myönnettiin tänä vuonna 1,5 miljoonan euron kertaluontoinen valtiontuki. Mediayhtiö MTV sai kolme miljoonaa uutis- ja ajankohtaistoiminnan ylläpitoon ja laajentamiseen.
MTV:llä ei ole tilastoa uutisaiheiden alueellisesta jakautumisesta. Totta kai valtakunnallisuudella on iso merkitys, linjaa MTV:n päätoimittaja Tomi Einonen.
"Uutistilanteen mukaan reissataan Helsingistä käsin", hän jatkaa. "Luotamme myös STT:n tarjontaan. Jos tilanne vaatii, etsimme keinot, jotta saadaan toimittaja mahdollisimman nopeasti paikalle."
MTV:llä on maakunnissa kaksi säännöllisesti juttuja tekevää avustajaa: yksi Kokkolassa ja toinen Joensuussa.
"Kaupallisen median nykytilanne ei tarjoa sellaista mahdollisuutta, että voisimme avata varsinaisia aluetoimituksia ympäri Suomen."
Lue lisää:
Kannus: "Meidän lemmikki" on yllättänyt omistajansakin
Joka seitsemäs peltohehtaari on turvemaata keskipohjalaisella ylämaankarjatilalla
Lietteenlevitystä ja öljyntorjuntaa – kalajokinen perheyritys tuplasi liikevaihtonsa
Suotuisat tuulet voivat tehdä Lestijärvestä Keski-Pohjanmaan Kauniaisen
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
