Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Korona muutti suomalaisten käyttäytymistä myös vakuutusostoksilla – erään vakuutuslajin myynnissä hurja pudotus

    Keväällä suomalaisia kiinnostivat erityisesti terveyteen ja henkeen liittyvät vakuutukset.
    Korona sai suomalaiset pohtimaan omaa vakuutusturvaansa. Matkailun pysähtyminen pysäytti myös matkavakuutusten myynnin.
    Korona sai suomalaiset pohtimaan omaa vakuutusturvaansa. Matkailun pysähtyminen pysäytti myös matkavakuutusten myynnin. Kuva: Kuvat: Jussi Nukari / Lehtikuva, Jaana Kankaanpää, Jarkko Sirkiä / Kuvitus: Juho Leskinen

    Koronakriisi muutti suomalaisten ajankäyttötapoja ja sai monet pohtimaan erilaisiin tilanteisiin varautumista, kertovat eri vakuutusyhtiöt.

    Dramaattisimmin koronan vaikutus on näkynyt matkavakuutusten myynnissä, kertoo Pohjola Vakuutuksen tuotteista ja palveluista vastaava johtaja Antti Huhtala.

    "Matkavakuutuksia myytiin jopa 95 prosenttia vähemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuoden toukokuussa."

    Laskua oli nähtävissä jo maaliskuun alussa, ja alamäkeä kiihdytti koronan julistaminen pandemiaksi maaliskuun puolivälissä.

    "Totaaliromahdus tapahtui huhtikuussa, mutta nyt suunta on pienessä kasvussa, kun ihmiset suunnittelevat kotimaanmatkoja kesälle", Huhtala kertoo.

    Samoilla linjoilla on If Vakuutuksen tuotteista ja hinnoittelusta vastaava johtaja Tiina Voipio.

    "Matkavakuutusten myynnissä oli ennen pandemian alkua piikki ylöspäin, mutta matkavakuutuksia ei tällä hetkellä juuri oteta, koska matkailu on lähes pysähtynyt."

    Vaikka matkavakuutuksia ei juuri osteta, Pohjola Vakuutukseen ilmoitettujen matkojen peruuntumisiin, ulkomailla tapahtuviin hoitoihin ja kotiutuksiin liittyvien matkavahinkojen määrä kaksinkertaistui keväällä viimevuotiseen verrattuna koronan vuoksi.

    "Koko vuoden tilannetta on liian varhaista ennustaa, mutta hinnankorotuspaineita matkavakuutuksiin tuskin tulee."

    Koronaviruksen sairastaminen ei Pohjola Vakuutuksen Huhtalan ja Ifin Voipion mukaan vaikuta vakuutuksen hintaan tai kattavuuteen.

    "Koronan sairastaminen ei vaikuta suoranaisesti vakuutusasioihin ja niiden hoitoon. Tietenkin asiakkaillamme, joilla on sairaskuluvakuutus, korvaamme vakuutusehtojen mukaisesti koronan hoidosta aiheutuvia kustannuksia. Myös matkavakuutuksesta korvaamme matkan perumisen, jos asiakas sairastuu koronaan ennen matkalle lähtöä", Voipio kertoo.

    Korona on näkynyt LähiTapiolassa ennen kaikkea kasvaneina kyselyiden määrinä, kertoo LähiTapiolan henkilöasiakasliiketoimintajohtaja Sanna Myller. Ihmisiä kiinnostaa oman vakuutusturvan kattavuus, ja jonkin verran kysellään myös lisäturvista, joilla oman lähipiirinsä voi paremmin suojata.

    Korona on nostanut suomalaisten kiinnostusta henkilövakuutuksia kohtaan, kertoo Voipio Ifistä. Asiakkaita kiinnostavat sekä sairauskuluja korvaavat vakuutukset että henkivakuutukset.

    Ifin verkkokaupan myynti on ollut vuosia tasaisessa kasvussa, ja korona on lisännyt verkon osuutta entisestään.

    Voipio arvioi, että vakuutusten verkkokaupan kasvussa on osittain kyse siitä, että verkosta ostetaan kasvavassa määrin kaikkea muutakin.

    "Jos autojakin ostetaan verkosta, miksei myös vakuutuksia."

    Etätyön yleistyminen, liikkumisen rajoitukset ja karanteenikehotukset ovat vähentäneet LähiTapiolaan ilmoitettujen vahinkojen määrää erityisesti liikenteen ja terveyden vakuutuksissa.

    "Osittain kyse on yleisestä aktiivisuuden laskusta, joka vähentää vahinkoja, mutta taustalla vaikuttaa myös se, että tiettyihin vahinkoihin ei ole vielä haettu korvauksia. Lääkärikäyntejä taas on lykätty koronan vuoksi ja odotettavissa onkin ruuhkaa terveyspalveluissa myöhemmin, kun koronan rajoitukset helpottavat", Myller sanoo.

    Liikennevahinkoihin liittyvien korvaustapausten määrä ei ole Pohjola Vakuutuksessa merkittävästi vähentynyt.

    "Eniten liikennettä vähensi Uudenmaan rajojen sulkeminen, joka kesti lopulta vain kolmisen viikkoa", Huhtala kertoo.

    Koronan vaikutus alkaa jo osittain hiipua, LähiTapiolan Myller kertoo.

    "Nyt voitaisiin jo sanoa, että shokkivaihe on vakuutusmyynnin kannalta ohitettu ja kuukausittainen verkkomyynti on kasvanut kymmenillä prosenteilla viime vuoteen nähden. Varovaisesti voitaisiin sanoa, että pahimman shokkivaiheen jälkeen ihmisillä on aikaa ja kiinnostusta myös tarkastella vakuutusasioitaan."

    Myllerin mukaan vakuutusten irtisanomisten määrässä näkyi yksittäisten tuotteiden kohdalla pientä kasvua maaliskuussa, mutta kokonaisten asiakassuhteiden lopettamisessa ei ole nähtävissä koronan vaikutusta.

    Pohjola Vakuutuksen Huhtala huomauttaa, että korona ei tietenkään pysäyttänyt kevään etenemistä ja kesän tuloa.

    "Mökkejä ostetaan, veneitä lasketaan vesille ja moottoripyörillä lähdetään ajelemaan, ja näitä kaikkia vakuutetaan kuten minä tahansa keväänä", Huhtala tiivistää.