Kahvin päivätarjous palasi kauppojen markkinointiin
NURMES (MT)
Vielä jokin aika sitten osuuskauppa Jukolassa päivätarjoukset olivat unholassa. Olennaisempaa oli ostoskorin hinnoittelu kokonaisuutena edullisesti, kuvailee osuuskauppa Jukolan toimitusjohtaja Matti Konttinen.
Kaupankäynti on kiristynyt yleisen taloustilanteen takia. Ihmiset miettivät kulutusvalintojaan entistä tarkemmin ja esimerkiksi kaupan omien merkkien myynti on kasvanut.
”Tästä vuodesta on tulossa meille yksi tiukimmista.”
Jukola on myynnillä mitattuna 20 alueosuuskaupasta pienin. Mutta markkinaosuudella mitattuna se on ykkönen.
Toimialueellaan Juuan, Rautavaaran, Valtimon ja Nurmeksen kunnissa Jukolalla on yli 60 prosentin markkinaosuus. Keskimäärin S-ryhmän markkinaosuus on yli 45 prosenttia.
Konttinen kertoo, että 75 prosenttia neljän kunnan asukkaista on asiakasomistajia. Asiakasomistajia on yli 7 700.
”Kovasta markkinaosuudesta huolimatta kilpailua on riittämiin. Henkseleitä ei voi paukutella, vaan hinnoittelun pitää olla kunnossa.”
Jukolan kovin haaste ovat toimialueen hiipuvat markkinat, jotka johtuvat väestörakenteesta. ”Kuolleisuus on suurta, väestö ikääntyy ja vähenee 2–3 prosentilla joka vuosi.”
Väestötiheys on Suomessa keskimäärin hieman yli 17 asukasta neliökilometrillä. Juuan, Nurmeksen, Valtimon ja Rautavaaran kuntien alueella se on 3 asukasta neliökilometrillä. Asukkaita on kuntien alueella yhteensä alle 18 000.
Jukola täytti tänä vuonna 100 vuotta. Se toimii yhä samalla alueella, jonne se 100 vuotta sitten perustettiin.
Pienelle alueosuuskaupalle olisi ollut ottajia. Fuusiokeskusteluja ei ole käyty niiden 16 vuoden aikana, jolloin Konttinen on ollut toimitusjohtajana.
”Visiomme on säilyä itsenäisenä tulevaisuudessakin. Tase on vahva ja toimintamme on tuloksekasta”, toteaa Konttinen.
Jukolan liiketoiminta-alueista vahvin myynnillä mitattuna on vähittäis- ja erikoistavarakauppa. Toiseksi suurin alue on liikenneasemakauppa ja kolmanneksi suurin rautakauppa.
Toistaiseksi pienintä myynti on matkailussa, mutta siihen kohdistuu suurimmat kasvuodotukset, sanoo Konttinen.
Jukola osti lomakeskus Bomban vuonna 2004 ja remontin jälkeen se pääsi vuonna 2012 osaksi Sokos hotels -ketjua.
”Pielisen altaan ympärille tarvittaisiin enemmän yhteistyötä alueen matkailun vetovoiman lisäämiseksi. Kannatan myös venäläisten viisumivapautta, eikä uusi rajanylityspaikka Lieksan korkeudella olisi huono idea.”
Vaikka väki Jukolan alueelta vähenee, matkailijat, vapaa-ajanasunnot ja kesäasukkaat tasoittavat tilannetta.
”Heinäkuu on myynnillä mitattuna meidän joulu. Myös kesä- ja elokuussa käydään joulukuuta enemmän kauppaa.”
Ikääntyvä väestö ei kuluta yhtä paljon kuin nuoret. Jukolassa uskotaan, että muuttoliikkeen kääntyminen tuo tulevaisuudessa helpotusta väestörakenteeseen.
”Jotta muuttoliike kääntyisi, tarvitaan nuorille työpaikkoja”, muistuttaa Jukolan hallintoneuvoston puheenjohtaja, maanviljelijä Matti Timonen.
Jukolan myymälöissä myytävistä leipomotuotteista yli 60 prosenttia tulee paikallisista leipomoista.
Konttisen mukaan lähiruoka on luomua kovempi juttu. Tuotteiden ympärivuotinen saatavuus vain tahtoo muodostua ongelmaksi.
Vanhentuva asiakaskunta vaikuttaa myös osuuskaupan strategisiin valintoihin sekä kauppojen valikoimiin.
”Jossain vaiheessa kauppojen hyllyille tulivat suurpakkaukset, nyt siellä on pienpakkauksia. Tarvitaan myös uusia toimintamalleja, kuten keräyspalvelu. Keräämme joissakin toimipaikoissamme vanhuksille ostoslistan mukaan ostokset valmiiksi”, kertoo Konttinen.
Esimerkiksi omaan verkkokaupankäyntiin Jukolan asiakaspohja on liian pieni ja niinpä asiakkaille tarjotaan S-ryhmän valtakunnallista verkkokauppaa. Kotiinkuljetuspalvelua ei vielä ole otettu valikoimiin.
Konttinen jää tämän vuoden lopussa eläkkeelle. Uusi toimitusjohtaja on Raija Rantanen. Hän on tällä hetkellä osuuskauppa Keskimaan henkilöstöjohtaja.
SARI PENTTINEN
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
