Päivittäistavarakauppa ry luottaa kyläkauppojen tulevaisuuteen: “Kyläkauppa ei ole menneen ajan ilmiö”
Elinvoimaiset kyläkaupat turvaavat alueensa asuttavuutta ja muitakin tärkeitä lähipalveluita.
Kyläkaupan menestyksen kannalta on oleellista, minkälaisia tuotteita ja palveluita voi pitää tarjolla. Kuva: Markku VuorikariPäivittäistavarakauppa ry muistuttaa tiedotteessaan, että kyläkaupoilla on paljon annettavaa myös tulevaisuudessa, kun etsitään ratkaisuja ihmisille tärkeiden lähipalveluiden turvaamiseksi koko Suomessa.
Päivittäistavarakauppa ry:n mukaan elinvoimaiset kyläkaupat turvaavat alueensa asuttavuutta ja muitakin tärkeitä lähipalveluita. Saman katon alta löytyy usein esimerkiksi posti-, veikkaus-, apteekki- ja ravintolapalveluita sekä tietoa alueen tapahtumista ja muista palveluista. Valikoimia räätälöidään paikallisesti ja kaupasta saa kätevästi kodeissa ja mökillä tarpeellista käyttötavaraa.
Tiedotteessa muistutetaan, että kyläkaupat ja niiden henkilökunta tuntevat alueensa asukkaiden ja kesäasukkaiden tarpeet ja tahto kehittää toimintaa on vahva. Esimerkiksi digitalisaatio ja logististen ratkaisujen kehittyminen avaavat uusia mahdollisuuksia. Kyläkauppa on usein verkkokaupan logistiikan solmukohta tai pankin asiamies käteisen rahan nostoissa asiakkaan pankkitililtä.
Päivittäistavarakauppa ry lisää, että kyläkaupan menestyksen kannalta on oleellista, minkälaisia tuotteita ja palveluita voi käytännössä pitää tarjolla.
"Kyläkauppa ei ole menneen ajan ilmiö, vaan vahvasti tähän päivään sopiva ratkaisu. Kauppa on joustava ja tehokas yhteistyökumppani apteekille, Veikkaukselle tai Alkolle. Myös kunnan päättäjät ja virkamiehet voisivat miettiä, saisiko kaupasta asiamiehen esimerkiksi kirjastopalveluihin tai kunnan sosiaalipalvelujen asiakkaiden ruokahuoltoon", johtaja Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry:stä painottaa tiedotteessa.
Vuonna 2016 pieniä 100–399 neliömetrin myymälöitä oli Suomessa 1 358 ja perinteisiä kyläkauppoja 275. Vuonna 2006 kyläkauppoja oli vielä 563 eli yli kaksi kertaa nykyistä enemmän. Suomen myymäläverkostosta lähes 60 prosenttia koostuu pienistä, alle 400 neliömetrin kokoisista myymälöistä.
Huomenna lauantaina 10.6. vietetään Kyläkauppapäivää, joka muistuttaa lähipalveluiden merkityksestä.
Kyläkauppapäivän järjestävät Päivittäistavarakauppa ry ja sen jäsenyritykset. Kyläkauppapäivä järjestetään nykymuodossaan nyt kuudetta kertaa. Samana päivänä Suomen kyliä ja niiden vireää kylätoimintaa juhlitaan myös valtakunnallisen Avoimet Kylät -tapahtuman puitteissa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
