Tielaitos siirtää vastuun yksityisille
Tielaitoksen toimintapa säästää rahaa on, että vähänliikennöitävät tiet palautetaan takaisin perustettavalle yksityiselle tiekunnalle. Hyvä esimerkki on Laitilan ja Mynämäen rajat ylittävä ns. Pahojoentie, entinen Pahojoki-Karjalankylätie, joka 1960-luvulla luovutettiin valtion haltuun. Ehtona oli, että tie levennettiin viisimetriseksi ja tien reunaojat kaivetaan kunnolliseksi, tien pinta sorastetaan koko leveydeltään ja haittaavat kalliot ja kivet poistetaan.
Tämän kaiken yksityiset tien käyttäjät maksoivat. Tosin silloin tunnettiin vielä yksityisteiden valtion avut ja tien kuntoa valvoivat vuosittain ns. tiemestarit. Tämä kyseinen tie palautettiin tänä vuonna yksityistieksi ”rapakunnossa”.
Tämän tien entisenä käyttäjänä olen seurannut miten näinä 50 vuotena sitä on hoidettu, sorastettu ja muutama rumpu uusittu. Mutta nyt kun tienvarsiojat ovat lähes ummessa ja routa on alkanut rikkoa tietä johtuen heikosta ojituksesta, niin Tielaitos jättää kylmästi tien yksityisten murheeksi ilman minkäänlaista kunnostusta. Tähän voivat kaikki tutustua ajamalla tien läpi.
Kun ns. vähän liikennöitävä tie tulee tarpeeksi huonoon kuntoon ja tarvittaisiin peruskunnostusta, niin kylmästi vaan yksityisten harmiksi.
Mauri Lehto
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
