Kokoomuksen Kopra poistaisi autoveron – ehdottaa osaksi ajoneuvoveroa
Kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja ajoittaisi veron poiston muutamalle vuodelle, jottei muutos sotkisi markkinoita.
Kansanedustaja Jukka Kopra uskoo, että autoveron muutoksella pienennettäisiin nykyistä nopeammassa tahdissa myös autoilun ympäristölle haitallisia päästöjä. Kuva: Jaana KankaanpääJukka Kopra poistaisi autoveron ja siirtäisi sen osaksi vuosittain maksettavaa ajoneuvoveroa.
Hän muistuttaa, että Suomen autokanta on yksi Euroopan vanhimmista.
"Sen uudistaminen kaipaa radikaalimpaa otetta kuin pientä prosenttisäätöä autoveroon. Autoverotuksessa on syytä tehdä uudistus, jossa auton hankinnan yhteydessä maksettava autovero poistetaan, ja se jyvitetään vuosittain maksettavaan ajoneuvoveroon", sanoi Kopra torstaina VT6 Taavetti-Lappeenranta -tieosuuden avajaisissa.
Maaseudun Tulevaisuudelle Kopra toteaa, että hankinnan yhteydessä kannettavan autoveron poisto pitäisi toteuttaa niin, että se ei vaikuta jo ostettuihin autoihin, vaan niiden vuotuinen ajoneuvovero pysyisi entisellään.
"Sitten kun uusia autoja kaupataan, pitäisi luopua hankinnan hinnan yhteydessä olevasta verosta. Vuosimaksut olisivat autoissa erilaisia riippuen siitä, miten vero on maksettu."
Jotta se ei sekoittaisi täysin uusien autojen markkinoita, autoveron poisto voitaisiin Kopran mukaan ajoittaa muutamalle vuodelle.
Kopra uskoo, että jokainen autonostaja voittaa, koska kaikkien uutena ostettujen autojen hintalappu pienenee.
"Silloin kaikilla on parempi mahdollisuus ostaa uusi auto tai paremmin käyttöön sopiva uusi auto."
Kopra toivoo, että verotuksen aleneminen näkyisi autojen hinnoissa.
"Ei varmaan ole lainsäädännön vallassa sitä estää, jos autokauppias haluaa pitää hinnan korkeammalla. Käytännössä se tarkoittaisi, että ihminen voi ostaa auton Saksasta uutena ja tuoda sen Suomeen ja maksaa vuotuista käyttöveroa. Saksassa hinta on taatusti halvempi, jos Suomessa autokauppiaat eivät laske hintoja veron määrän verran."
Kopra huomauttaa, että nytkään mikään ei estä tuomasta uutta autoa ulkomailta. "Mutta vero pitää maksaa, kun sen tuo Suomeen. Jos meillä ei ole hankintahinnan autoveroa, kun tuo auton, rajalla ei tarvitse maksaa mitään veroa, mutta sitten se tulee vuosiveron piiriin tietenkin."
"Autoveron poisto johtaisi muutamassa vuodessa ympäristöystävällisempien autojen määrän merkittävään nousuun ja autokannan uusiutumiseen. Tämä olisi järkevää sekä ilmaston, että liikenneturvallisuuden kannalta”, Kopra lisää.
Hänen mukaansa uutta ajattelua tarvittaisiin myös liikennepoliittiseen päätöksentekoon. Hän esittää, että hallituskausittain laadittava liikennepoliittinen selonteko palautettaisiin.
"Selonteon lisäksi tarvitaan pitkäjänteisempi liikennepoliittinen strategia, jolla linjataan liikennepolitiikkaa yli hallituskausien. Tämä itsessään loisi pitkäjänteisyyttä ja kanavoisi investointeja liikenteen kehityskäytäville", Kopra huomauttaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
