vierasyliö Luonto odottaa viherryttämistä
Laajamittaiset luonnon muutokset, kuten ilmastonmuutos
ja kasvituotannon olojen muuttuminen tuotannoille haitallisemmiksi, korostavat tarvetta huolehtia tulevankin väestön ruokaturvasta. Kestävä maatalous on jokaisen elinehto. Siitä on tullut myös entistä tärkeämpi suurvaltapoliittinen kysymys.
Selvimmin tämä näkyi joulukuussa 2012 EU:n 27 jäsenmaan
päämiesten kokoontuessa päättämään vuosien 2014–2020 EU:n talousarvion kehyksistä
euroineen. Oli tiedossa, että jo pitempään valmisteilla ollut yhteinen maatalouspolitiikka oli sisällöltään sidoksissa
päätettäviin voimavaroihin. Kokoukselle olikin ladattu suuria odotuksia kansalaisjärjestöissä.
Useassa läntisessä EU-maassa tehty kansalaisten haastattelu antoi selkeän vastauksen, mitä kansalaiset haluavat maataloudelta. Useimmilla lähtökohta oli, että maatalouden saadessa
melkein puolet EU:lle maksetuista varoista, on oikeus vaatia
maatalouspolitiikan muutosta. Tässä päällimmäisiin asioihin kuului tuotannon viherryttäminen eli tuotannon saaminen ympäristöystävälliseksi.
Eurooppa-neuvostolle
jaetussa ehdotuksessa EU:n komissio olikin pyrkinyt ottamaan huomioon kansalaisten toivomuksia siitäkin huolimatta, että eräät suuret maatalousmaat näyttivät edelleen kannattavan tehomaataloutta tukineen.
Samaan aikaan taloudellinen kehitys EU:ssa oli heikentynyt ja säästöjä vaadittiin yleisesti. Näiden ehdotusten kompromissina syntyi ratkaisu, jossa maatalouden uusia ympäristökysymyksiä jäi pois tai varojen puuttuessa lykättiin tuonnemmaksi.
Suomi on korostanut kannanotoissaan valmisteilla olevasta ohjelmasta, että Suomen
maatalouden harjoittamisen kannalta on tärkeää luonnonhaittakorvauksen mukanaolo
yhdessä EU:n ja kansallisten tukien kanssa. Tämä ottaisi
huomioon kotimaisen maatalouden rakenteen, jossa
pienviljely on keskeinen.
Samalla tämä tuo esille
maan pohjoisen aseman ja
riippuvuuden luonnonolojen vaihteluista. Tällä vahvistetaan myös kansainvälisen ruokaturvan merkitystä pitkällä aikavälillä: Kaikki käyttökelpoinen maatalousmaa tulee olla
tuotannon piirissä.
Tärkeimpiin maatalouspolitiikan uudistuskysymyksiin
kuului ympäristöasioiden
ehdot suoria tukia jaettaessa. Eräänä ehtona olisi, että tukea
saavan tilan viljelyn monipuolistamiseksi tilakoon
alaraja olisi kolme hehtaaria.
Esitys on ollut eduskunnan maa- ja metsätalousvaliokunnan
käsiteltävänä kesällä 2012. Orastavaa ympäristövastaisuutta kuvaa valiokunnan
halu nostaa tilakoko aina
15 hehtaariin, mikä jättäisi
runsaasti tiloja pois viherryttämismenettelystä.
Maatalouden viherryttämisessä lähdetään siitä, että se ei saa merkitä viljelijälle taloudellista lisärasitetta. Tämän vuoksi ohjelman toteuttaminen vaatii Eurooppa-neuvostossa myönteistä vastaanottoa ja on riippuvainen EU:n parlamentissa hyväksyttävästä talouskehyksestä. Mitä EU:sta ei saada
kattamaan viherryttämisen
lisäkustannuksia, tulee voida kattaa kansallisella tuella.
Komission ehdotus merkitsisi
noin kolmanneksen kaikista tuista sitomista viherryttämiseen. Näin ollen uudella
ohjelmalla on suuri merkitys Euroopan maataloudelle.
Ohjelmaa tarvitaan erityisesti Keski-Euroopan suurissa maatalousmaissa, joissa tuotanto rakentuu edelleen tehomaatalouden varaan.
Viljelijälle luettaisiin eduksi jo
tehty ympäristötukisitoumus. Suomen kannalta tämä vaatimus on olennainen, koska laiminlyönnit maatalouden ympäristönsuojelussa koskevat
erityisesti Keski- ja Etelä-
Eurooppaa. Pyrkimyksenä on välttää määräyksissä uusia
hallintotoimia eli byrokratiaa.
Vaikka valistuneissa pohjoisissa jäsenmaissa neuvonta
on menestyksellistä, ei vapaaehtoisuus ole välttämättä etu etelämpänä. On harkittava tarkkaan, milloin jokin viherryttämistoimi voidaan jättää kansallisen vapaaehtoisuuden piiriin.
Luonnon monimuotoisuuden kannalta merkittävä seikka on ekologinen ala, jonka vähimmäiskooksi asetettaisiin
kymmenen hehtaaria. Näitä aloja olisivat muun muassa
kesannot, kosteikot ja suojakaistat. Ehdotus on kannatettava, koska näillä alueilla
Suomessa harjoitetaan yleisesti
karjataloutta, ja ne ovat ekologista tasapainoa edistäviä.
Kun nyt tiedetään, ettei
joulukuun 2012 rahoituspäätöksessä CAP saanut tarvitsemaansa osuutta, jää hankkeen jatkovalmistelu kansallisten
tukien varaan. Tällä hetkellä ei monellakaan EU-maalla näytä olevan edellytyksiä omien
varojen käyttöön. Tästä voisi
vetää johtopäätöksen, että maatalouden uudistaminen lykkääntyy seuraavan talousarvion alkuun vuoteen 2020 saakka.
EU:n parlamentti äänesti
Eurooppa-neuvoston kompromissipäätöksen jatkoneuvotteluihin. Parlamentti katsoi, että EU:n tulee huolehtia enemmän jäsenmaiden suuresta työttömyydestä ja varata määrärahaa
talouskasvun edistämiseen.
Samalla se vaati joustavampaa
menettelyä varojen siirtämisessä
ohjelmakohdasta toiseen ja vuodesta toiseen.
Tällainen irtautuminen
ympäristösidonnaisuudesta
on omiaan heikentämään maatalouden viherryttämistä.
Moni yksityiskohtainen
seikka on vielä avoinna ohjelmassa. Olisi kuitenkin tarpeen saada valmiiksi mahdollisimman
moni näistä kysymyksistä, mihin
on ilmoittanut pyrkivänsä myös nykyinen puheenjohtajamaa Irlanti.
Sitä ennen kansalaiset
asettavat toiveensa saada
Eurooppa-neuvoston maatalouden viherryttämiselle penseä linja muuttumaan
EU:n parlamentin lopullisessa päätöksessä.
OLLI PAASIVIRTA
Kirjoittaja on ympäristönsuojeluneuvos Kauniaisista.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
