Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • vierasyliö Luonto odottaa viherryttämistä

    Laajamittaiset luonnon muutokset, kuten ilmastonmuutos

    ja kasvituotannon olojen muuttuminen tuotannoille haitallisemmiksi, korostavat tarvetta huolehtia tulevankin väestön ruokaturvasta. Kestävä maatalous on jokaisen elinehto. Siitä on tullut myös entistä tärkeämpi suurvaltapoliittinen kysymys.

    Selvimmin tämä näkyi joulukuussa 2012 EU:n 27 jäsenmaan

    päämiesten kokoontuessa päättämään vuosien 2014–2020 EU:n talousarvion kehyksistä

    euroineen. Oli tiedossa, että jo pitempään valmisteilla ollut yhteinen maatalouspolitiikka oli sisällöltään sidoksissa

    päätettäviin voimavaroihin. Kokoukselle olikin ladattu suuria odotuksia kansalaisjärjestöissä.

    Useassa läntisessä EU-maassa tehty kansalaisten haastattelu antoi selkeän vastauksen, mitä kansalaiset haluavat maataloudelta. Useimmilla lähtökohta oli, että maatalouden saadessa

    melkein puolet EU:lle maksetuista varoista, on oikeus vaatia

    maatalouspolitiikan muutosta. Tässä päällimmäisiin asioihin kuului tuotannon viherryttäminen eli tuotannon saaminen ympäristöystävälliseksi.

    Eurooppa-neuvostolle

    jaetussa ehdotuksessa EU:n komissio olikin pyrkinyt ottamaan huomioon kansalaisten toivomuksia siitäkin huolimatta, että eräät suuret maatalousmaat näyttivät edelleen kannattavan tehomaataloutta tukineen.

    Samaan aikaan taloudellinen kehitys EU:ssa oli heikentynyt ja säästöjä vaadittiin yleisesti. Näiden ehdotusten kompromissina syntyi ratkaisu, jossa maatalouden uusia ympäristökysymyksiä jäi pois tai varojen puuttuessa lykättiin tuonnemmaksi.

    Suomi on korostanut kannanotoissaan valmisteilla olevasta ohjelmasta, että Suomen

    maatalouden harjoittamisen kannalta on tärkeää luonnonhaittakorvauksen mukanaolo

    yhdessä EU:n ja kansallisten tukien kanssa. Tämä ottaisi

    huomioon kotimaisen maatalouden rakenteen, jossa

    pienviljely on keskeinen.

    Samalla tämä tuo esille

    maan pohjoisen aseman ja

    riippuvuuden luonnonolojen vaihteluista. Tällä vahvistetaan myös kansainvälisen ruokaturvan merkitystä pitkällä aikavälillä: Kaikki käyttökelpoinen maatalousmaa tulee olla

    tuotannon piirissä.

    Tärkeimpiin maatalouspolitiikan uudistuskysymyksiin

    kuului ympäristöasioiden

    ehdot suoria tukia jaettaessa. Eräänä ehtona olisi, että tukea

    saavan tilan viljelyn monipuolistamiseksi tilakoon

    alaraja olisi kolme hehtaaria.

    Esitys on ollut eduskunnan maa- ja metsätalousvaliokunnan

    käsiteltävänä kesällä 2012. Orastavaa ympäristövastaisuutta kuvaa valiokunnan

    halu nostaa tilakoko aina

    15 hehtaariin, mikä jättäisi

    runsaasti tiloja pois viherryttämismenettelystä.

    Maatalouden viherryttämisessä lähdetään siitä, että se ei saa merkitä viljelijälle taloudellista lisärasitetta. Tämän vuoksi ohjelman toteuttaminen vaatii Eurooppa-neuvostossa myönteistä vastaanottoa ja on riippuvainen EU:n parlamentissa hyväksyttävästä talouskehyksestä. Mitä EU:sta ei saada

    kattamaan viherryttämisen

    lisäkustannuksia, tulee voida kattaa kansallisella tuella.

    Komission ehdotus merkitsisi

    noin kolmanneksen kaikista tuista sitomista viherryttämiseen. Näin ollen uudella

    ohjelmalla on suuri merkitys Euroopan maataloudelle.

    Ohjelmaa tarvitaan erityisesti Keski-Euroopan suurissa maatalousmaissa, joissa tuotanto rakentuu edelleen tehomaatalouden varaan.

    Viljelijälle luettaisiin eduksi jo

    tehty ympäristötukisitoumus. Suomen kannalta tämä vaatimus on olennainen, koska laiminlyönnit maatalouden ympäristönsuojelussa koskevat

    erityisesti Keski- ja Etelä-

    Eurooppaa. Pyrkimyksenä on välttää määräyksissä uusia

    hallintotoimia eli byrokratiaa.

    Vaikka valistuneissa pohjoisissa jäsenmaissa neuvonta

    on menestyksellistä, ei vapaaehtoisuus ole välttämättä etu etelämpänä. On harkittava tarkkaan, milloin jokin viherryttämistoimi voidaan jättää kansallisen vapaaehtoisuuden piiriin.

    Luonnon monimuotoisuuden kannalta merkittävä seikka on ekologinen ala, jonka vähimmäiskooksi asetettaisiin

    kymmenen hehtaaria. Näitä aloja olisivat muun muassa

    kesannot, kosteikot ja suojakaistat. Ehdotus on kannatettava, koska näillä alueilla

    Suomessa harjoitetaan yleisesti

    karjataloutta, ja ne ovat ekologista tasapainoa edistäviä.

    Kun nyt tiedetään, ettei

    joulukuun 2012 rahoituspäätöksessä CAP saanut tarvitsemaansa osuutta, jää hankkeen jatkovalmistelu kansallisten

    tukien varaan. Tällä hetkellä ei monellakaan EU-maalla näytä olevan edellytyksiä omien

    varojen käyttöön. Tästä voisi

    vetää johtopäätöksen, että maatalouden uudistaminen lykkääntyy seuraavan talousarvion alkuun vuoteen 2020 saakka.

    EU:n parlamentti äänesti

    Eurooppa-neuvoston kompromissipäätöksen jatkoneuvotteluihin. Parlamentti katsoi, että EU:n tulee huolehtia enemmän jäsenmaiden suuresta työttömyydestä ja varata määrärahaa

    talouskasvun edistämiseen.

    Samalla se vaati joustavampaa

    menettelyä varojen siirtämisessä

    ohjelmakohdasta toiseen ja vuodesta toiseen.

    Tällainen irtautuminen

    ympäristösidonnaisuudesta

    on omiaan heikentämään maatalouden viherryttämistä.

    Moni yksityiskohtainen

    seikka on vielä avoinna ohjelmassa. Olisi kuitenkin tarpeen saada valmiiksi mahdollisimman

    moni näistä kysymyksistä, mihin

    on ilmoittanut pyrkivänsä myös nykyinen puheenjohtajamaa Irlanti.

    Sitä ennen kansalaiset

    asettavat toiveensa saada

    Eurooppa-neuvoston maatalouden viherryttämiselle penseä linja muuttumaan

    EU:n parlamentin lopullisessa päätöksessä.

    OLLI PAASIVIRTA

    Kirjoittaja on ympäristönsuojeluneuvos Kauniaisista.

    Avaa artikkelin PDF