Hyvä kuluttajansuoja on suomalaisen verkkokaupan vahvuus
Suomalaiset törmäävät eurooppalaisittain verraten vähän ongelmiin verkkokaupassa, kertoo Kaupan liiton Kauppa.fi-sivusto. Kotimaisten verkkokauppojen valttina on kattava kuluttajansuoja.Suomessa ongelmia verkkokaupassa ei esiinny Euroopan kuluttajakeskusten liiton tilaston valossa samassa mittakaavassa kuin muualla, ja viestiä vahvistaa myös TNS Gallupin verkkokauppatutkimus. Sen mukaan yli 90 prosenttia vastaajista on ollut joko erittäin tai melko tyytyväinen viimeksi tekemäänsä verkko-ostokseen.
Suomi on yksi harvoista Euroopan maista, jossa vaihto- ja palautuskulut ovat olleet jo tähän mennessä kauppiaan vastuulla. Meillä myös peruutusoikeus on jo entuudestaan EU-direktiivin määräämät 14 päivää, Kaupan liitto tähdentää.
Liitto katsoo, että etenkin ilmainen palautus- ja vaihto-oikeus toimii suomalaisen verkkokaupan kilpailutekijänä kansainvälisesti.
”TNS Gallupin tutkimuksen valossa suomalaisten verkkokauppiaiden kannattaakin puntaroida, ottaako käyttöön (EU-direktiivin sallima) maksullinen palautus vai ei. Suomalaiset kuluttajat ovat tottuneita ilmaiseen vaihto- ja palautusoikeuteen.”
Suurimmissa maissa eniten ongelmia
Kahtena viime vuonna Euroopan kuluttajakeskusten verkoston kirjasi yli 60 000 valitusta, joista yli puolet koski rajat ylittäviä verkko-ostoksia. Määrä kasvoi tuona aikana viisi prosenttia.
Yli 40 prosenttia valituksista koski brittiläisiä ja saksalaisia verkkokauppoja. Se on ymmärrettävää, kun otetaan huomioon maiden väkiluku sekä se, että verkkokauppoja on näihin maihin rekisteröity suhteellisesti ottaen runsaasti.
Suomalaiset eivät ole Euroopan kuluttajakeskusten raportin mukaan kovinkaan tyytymättömiä saamaansa palveluun verkkokaupoissa. Sen sijaan ruotsalaiset tekivät viisi prosenttia valituksista.
Useimmiten verkkokaupan ongelmiin törmättiin elektroniikan ostoissa.
Suurin osa valituksista koski viallisia tuotteita sekä sitä, ettei tuote vastannut tilausta tai tilausta koskaan toimitettu perille.
Lisäksi ongelmia aiheutui siitä, että verkkokaupoissa ei aina noudateta etämyynnin säännöksiä kuten palautusoikeutta. Valituksia tehtiin myös siitä, että tuotteita toimitettiin vain tiettyihin maihin tai että verkkoyritykset osoittautuivat tekaistuksi tai tuotteet väärennöksiksi.
Kaupan liiton sivulle: http://www.kauppa.fi
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
