Kasvua 900 prosenttia – uusivuosi ryöpsäyttää kuohuviinimarkkinat
Suomalaiset juhlistavat uuttavuotta perinteisesti kuohuviinillä ja samppanjalla.
Kuohuvat juomat tekevät kauppansa Alkoissa tällä viikolla. Kuvassa kotimaisista marjoista valmistettua kuohujuomaa. Kuva: Jaana KankaanpääUudenvuoden juhlinta näkyy Alkon myynnissä erityisesti kuohuvien juomien myynnin hurjana kasvuna.
Alko arvioi kuohuviinien ja samppanjan myynnin nousevan tällä viikolla noin 450 000 pulloon, kun vastaavana juhlattomana ajankohtana niitä myydään noin 44 000 pullollista viikossa.
Kuohuviinin litramyynti kasvaa uudenvuoden alla arviolta yli 900 prosenttia ja samppanjan vajaat 800 prosenttia.
Alkon mukaan myös alkoholittomien juomien trendi näkyy juhlakaudessa. Niiden myynti kasvaa noin 350 prosentilla juhlan alla.
Alkon kokonaismyynti on uudenvuoden alla vajaat 2,1 miljoonaa litraa. Se on noin 140 prosenttia suurempi kuin juhlattomana kautena.
Myyntimäärät ovat arvioita, jotka Alko on tehnyt edellisten vuosien perusteella.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
