Tuottajan saama reilu korvaus kiinnostaa luomuruuan ostajaa
Pääkaupunkiseudulla vajaa kolmannes kuluttajista ostaa usein luomua, muualla maassa viidennes. Markku Vuorikari Kuva: Viestilehtien arkistoJoka neljäs talous Suomessa ostaa luomuelintarvikkeita viikoittain. Yhdeksän prosenttia talouksista ostaa niitä useita kertoja viikossa.
12 prosenttia ei osta luomuelintarvikkeita lainkaan. Suurin ryhmä on satunnaisesti luomuelintarvikkeita ostavat, heitä on 38 prosenttia, kertoo Pro Luomu ry:n tuore kuluttajabarometri.
Suomalaisten luomukulutus on siis polarisoitumassa.
TNS Gallupin tekemään kyselyyn vastasi marraskuussa 1 043 henkilöä.
Tyypillinen luomun aktiivikuluttaja on pääkaupunkiseudulla asuva, korkeasti koulutettu 30–39-vuotias nainen, jolla on alle kouluikäisiä lapsia. Tämä ryhmä myös aikoo lisätä luomun käyttöä.
Hinta on yhä suurin este luomuelintarvikkeiden ostamiselle.
Luomun menekkiä edistää kuluttajabarometrin mukaan tieto siitä, että luomutuottaja saa tuotteesta oikeudenmukaisen hinnan. Tämä on entistä tärkeämpää.
”Aktiivikuluttajat ostaisivat enemmän, jos olisivat vakuuttuneempia reiluudesta, eli siitä, että tuottajat saavat oikeudenmukaisen hinnan”, toteaa toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila Pro Luomusta.
Myös luomua harvemmin ostavat pienkuluttajat ostaisivat enemmän, jos luomu olisi edullisempaa ja tuottajalle reilumpaa.
Luomukulutus on Suomessa ollut aktiivisinta pääkaupunkiseudulla, mutta ero muuhun maahan kaventuu.
”Muuallakin Suomessa yli viidesosa kuluttajista ostaa luomua usein”, Kottila kertoo.
Noin puolet suomalaisista epäilee luomua. Joukko on laaja, mutta siinä korostuvat iäkkäät miehet; todennäköisimmin luomua ei käytä maaseudulla asuva yli 50-vuotias mies.
”Luomua epäilevät peräkammarin pojat”, Kottila kärjistää.
Epäilijät eivät näe syytä ostaa luomua. Se on heidän mielestään viherpiiperrystä.
Kuluttajabarometrin mukaan tärkeimmät syyt luomuelintarvikkeiden ostamiseen ovat puhtaus ja maku.
”Puhtaudelle pitäisi saada konkreettinen sisältö. Haasteena on ajatus, että suomalainen ruoka on melkein luomua”, sanoo ruokakulttuurin professori Johanna Mäkelä Helsingin yliopistosta.
Mäkelän mukaan suomalaisten suhde ruokaan on jakautunut: raja voi kulkea pääkaupunkiseudun ja muun Suomen tai maaseudun ja kaupungin välillä.
Pro Luomu arvioi luomuruokamarkkinoiden kasvavan tänä vuonna alle 10 prosenttia, kun viime vuonna kasvua oli 24 prosenttia.
Esimerkiksi luomuleivän myynti päivittäistavarakaupassa on kääntynyt laskuun.
Luomu kasvoi Suomessa rajuimmin vuonna 2011. Nyt luomuelintarvikkeiden markkinaosuus on alle kaksi prosenttia.
PAULA LIESMÄKI
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
