Kriisipuhelimeen 400 soittoa päivässä
Suomen mielenterveysseuran valtakunnalliseen kriisipuhelimeen tuli viime vuonna lähes 150 000 soittoa, eli keskimäärin 400 päivässä. Vain 30 prosenttiin ehdittiin vastaamaan.
”Vastausprosentti on noussut viime vuosina, mutta uusia vastaajia tarvitaan ja vapaaehtoisia koulutetaan säännöllisesti lisää”, Mielenterveysseuran verkkokriisityön päällikkö Satu Raappana-Jokinen sanoo.
”Valtakunnallisella kriisipuhelimella on erityisen tärkeä merkitys syrjäseuduilla ja kenelle tahansa, jolla on tarve matalan kynnyksen avulle.”
Yleisimmin soittajat haluavat puhua esimerkiksi ahdistuneisuudesta, ongelmista parisuhteessa ja perheessä sekä yksinäisyydestä. Soiton syynä voi olla myös halu kertoa kuulumiset.
”Vuorokaudessa tulee noin neljä soittoa itsemurhauhasta”, Raappana-Jokinen kertoo.
Mielenterveysseura palvelee myös monilla nettisivuilla.
”Verkkopalveluista on usean vuoden ajalta erittäin hyviä kokemuksia. Yhteydenotto verkossa koetaan usein helpommaksi kuin kasvokkaiseen apuun hakeutuminen.”
Lukuisilla järjestöillä on omat auttavat puhelimensa. Palvelut rahoitetaan useimmiten Raha-automaattiyhdistyksen tuella.
EMILIA LAVONEN
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
