Uusien autojen ensirekisteröinnit vilkastuneet – näin niiden päästöt ovat kehittyneet
Kesäkuussa rekisteröitiin reilut 9 000 uutta henkilöautoa.Autoja rekisteröitiin kesäkuussa viime vuotta enemmän, selviää Autoalan Tiedotuskeskuksen tiedotteesta.
Henkilöautoa ensirekisteröitiin 9 163 henkilöautoa, mikä on 23,9 prosenttia enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Kesäkuun loppuun mennessä henkilöautoa oli rekisteröity yhteensä 46 875 kappaletta, joka on 7,7 prosenttia viime vuotta enemmän.
Tiedotteen mukaan ensimmäisen vuosipuoliskon henkilöautojen rekisteröintejä oli 15,5 prosenttia pitkän aikavälin tammi-kesäkuun keskiarvoa vähemmän.
Pakettiautojen ensirekisteröintejä oli kesäkuussa 1 178, joka on viime vuoden vastaavaa noin 30 prosenttia enemmän. Alkuvuoden summa on yhteensä 5 698 rekisteröityä pakettiautoa, mikä on noin 20 prosenttia viiden viime vuoden keskiarvoa vähemmän.
Autoalan Tiedotuskeskus huomauttaa, että vaikka alkuvuoden rekisteröinnit ovat olleet nosteessa, rekisteröintikehityksen odotetaan kääntyvän laskuun syksyllä, sillä uusien autojen asiakastilauksia on kertynyt alkuvuoden aikana poikkeuksellisen vähän.
”Asiakastilausten kuvaa voi verrata 1990-luvun lamavuosien vaikeaan tilanteeseen”, tiedotteessa.
Käytettyjä henkilöautoja myytiin myös viime vuotta enemmän, sillä tammi-kesäkuussa käytettyjen autojen kauppaa autoliikkeissä tehtiin noin 4,3 prosenttia enemmän.
Alkuvuoden uusien henkilöautojen käyttövoimat jakautuivat seuraavasti: 42 prosenttia bensiinikäyttöisiä, 6 prosenttia dieselkäyttöisiä, 32,6 prosenttia täyssähköautoja ja 18,8 prosenttia ladattavia hybridejä.
Ladattavien autojen osuuden Autoalan Tiedotuskeskus ennakoi hieman pienenevän loppuvuoden aikana, koska tilauskannassa on pitkien toimitusaikojen takia ollut erityisesti viime ja edellisvuonna tilattuja ladattavia autoja, joita on saatu toimitukseen kevään ja alkukesän aikana.
Kesäkuun ensirekisteröinnit
Henkilöautot: 9 163 kpl
Pakettiautot: 1 178 kpl
Kuorma-autot: 407 kpl
Linja-autot: 115 kpl
Uusien henkilöautojen hiilidioksidipäästöt ovat pienentyneet viime vuosina merkittävästi. Keskimääräisen tänä vuonna rekisteröidyn uuden auton hiilidioksidipäästöt olivat noin 68 grammaa kilometriä kohti, kun vielä vuonna 2019 keskipäästöt olivat noin 139 g/km.
Ladattavat autot ovat tiedotteen mukaan vaikuttaneet päästöjen vähenemiseen, mutta myös polttomoottoriautojen tekniikka on parantunut päästöjen kannalta.
Uusien autojen käytön hiilidioksidipäästöt jäävät vain 60 prosenttiin suomalaisesta keskivertoautosta, sillä Suomen henkilöautokannan keskipäästöt ovat noin 180 g/km.
”Tänä vuonna ostettu auto on todennäköisesti käytössä vielä 2045, joten sen elinkaaren aikaisilla päästöillä on valtava merkitys ympäristölle. Suomen autokannan uusiutumista tulisikin tukea kaikin käytettävissä olevin keinoin. Myös vähäpäästöiset bensiiniautot ovat ladattavien autojen rinnalla fiksu valinta sekä lompakon että ilmaston kannalta,” kertoo toimitusjohtaja Tero Lausala Autoalan Keskusliitosta.
Uusien bensiiniautojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt:
Vuosi 2019: 144 g/km
Vuosi 2023: 123 g/km
”Autokannan uudistumista ja liikenteen päästöjen vähentämistä tukevat erityisesti autoveron alentaminen, kierrätyspalkkiot ja erilaiset vähäpäästöisten autojen hankintakannusteet. Myös vuonna 2025 päättymässä olevien työsuhdeautojen verokannusteiden jatkaminen on tärkeä autokantaa uudistava toimi”, muistuttaa toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





