
Käytetyt kaivinkoneet ja traktorit käyvät kaupaksi – hyvässä myynti-ilmoituksessa on aina nämä kaksi asiaa
Käytettyjen koneiden myyntikanavana toimivan Mascuksen pääasiallisina asiakkaina ovat konekauppaliikkeet. Suomessa sivustolla vierailee satojatuhansia kävijöitä kuukaudessa.
Joensuun Karelia Agron myyjän Kimmo Pennasen esittelemä paalimurskain oli Mascuksen sivuilla myynnissä ja matkaa Joensuusta Hartolaan. Kuva: Ilpo PaananenMaailmanlaajuisena käytettyjen koneiden maksullisena myyntikanavana toimivan Mascuksen nimi tunnetaan Suomessa hyvin. Osin siksi, että yritys aloitti toimintansa Suomesta käsin yli 20 vuotta sitten. Vähemmän tunnettua lienee se, että yrityksen asiakkaina ovat lähes yksinomaan konekauppaliikkeet.
”Yksityisilmoitusten määrä suhteessa yritysasiakkaiden ilmoitusmäärään on hyvin pieni”, Mascus Suomen maajohtaja Tomi Keskinen vahvistaa.
Syyskuun lopussa Suomesta oli Mascuksessa 12 250 aktiivista ilmoitusta, joista yksityisiä ilmoittajia oli ainoastaan 26 kappaletta.
”Mascuksessa ilmoittaminen on maksullisuudesta huolimatta edullista. Maksullisuuden avulla ilmoitusten laatu on helpompi pitää hyvänä ja torjua huijausilmoitukset.”
Mascus
Perustettu 2001 Suomessa.
Kuuluu Richie Bros-konserniin.
Euroopan johtava käytettyjen raskaiden koneiden ja teollisuusajoneuvojen osto- ja myyntisivusto.
Sivustolla vieraili 3,3 miljoonaa kävijää kuukaudessa vuonna 2022, sivukatseluja 21–24 miljoonaa.
Suomessa sivustolla 300 000 kävijää kuukaudessa, sivukatseluja noin 3 miljoonaa.
Edullisin 30 päivän ilmoituksen veroton hinta on 30 euroa. Siitä, miten kaupat lopullisesti solmitaan, Keskisellä ei ole olemassa dataa olemassa, koska asiakas itse hoitaa kaiken yhteydenpidon ostajien suuntaan.
”Jos ajattelee ilmoitusten kiertoa, niin noin 25 prosenttia ilmoituksista poistuu joka kuukausi ja saman verran tulee uusia ilmoituksia.”
Traktorit ovat perinteisesti olleet Suomessa nettisivuilla vierailluin yksittäinen kategoria. Maanrakennuspuolella kaivinkoneet ovat yhtä selkeä kohde.
”Hyvin tehty ilmoitus ja oikein hinnoiteltu kone menee aina nopeasti kaupaksi. Hyvässä myynti-ilmoituksessa on aina paljon tietoa itse koneesta, mutta kaksi asiaa on erityisen tärkeitä: hyvät kuvat ja hinta”, Keskinen opastaa.
Mascuksessa yhteen ilmoitukseen voi lisätä 240 kuvaa. Videoiden liittäminen ilmoituksiin on helppoa suoraan puhelimelta.
Yhdistelmäpaalain tuli Seinäjoelta myyntiin Joensuun Karelia Agroon. Kone tulee Mascuksen sivuille myyntiin. Kuva: Ilpo PaananenSuomessa maanrakennuskoneita oli syys-lokakuun vaihteessa myynnissä noin 4 300 ja näistä erilaisia kaivinkoneita 1 468 kappaletta. Maatalouskoneiden myynti-ilmoituksia oli 3 093 ja niistä suurimpana yksittäisenä kategoriana traktorit 656 kappaleella.
”Tällä hetkellä suurimmat ilmoitusmäärät tulevat Puolasta, Saksasta ja Tanskasta. Puolassa ja Saksassa maanrakennuskoneet ovat selkeästi suurin ryhmä. Tanskassa taas selkeänä ykkösenä ovat maatalouskoneet ja paljon tulee ilmoituksia Alankomaista.”
Keskinen arvioi kohonneiden kuljetuskustannusten vaikuttaneet käytettyjen koneiden kauppaan ja hankaloittaneen erityisesti ulkomaankauppaa.
”Komponenttipula lisäsi aluksi huomattavasti käytetyn kaluston kysyntää, mutta johti myös siihen, että käytetyn kaluston ilmoitusmäärät putosivat nopeasti sivuillamme.”
Niittomurskaimesta kiinnostunut löytää koneen myynti-ilmoituksen Mascuksen sivuilta. Kuva: Ilpo PaananenKeskisen mukaan Suomessakin oli paljon asiakkaita, joiden varastomäärät tipahtivat reilusti alle puoleen normaalista. Syksyn aikana on kuitenkin ollut nähtävissä, että varastot kasvavat jälleen ja käytettyä kalustoa on enemmän tarjolla.
”Tämä johtuu varmasti osittain siitä, että uuden kaluston toimituksia on saatu tehtyä, mutta toisaalta se kertoo myynnin hidastuvan”, Keskinen arvioi.
Yhtenä hidastumisen syynä on rahoitusehtojen kiristyminen sekä epävarma maailmantilanne. Ne vähentävät investointihaluja.
Keskinen pitää KoneAgrian kaltaisiin messuihin osallistumista erittäin tärkeänä näkyvyyden ja asiakkaiden kasvotusten tapaamisen johdosta.
”Messuilla tapaa helposti muutamassa päivässä suuren määrän asiakkaita, mikä muutoin vaatisi paljon matkustamista ympäri Suomea. Olemme aina messuilla kompaktilla omalla osastollamme, joten kulutkaan eivät kasva suuriksi.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





