”Kympin säästöstätonnien vahinko”
Verkossa liikkuu paljon hevostietoa, mutta sen paikkansapitävyyteen on hyvä suhtautua kriittisesti. Tämä pätee niin hevosten ravitsemukseen kuin varusteisiinkin.
”Nettikaupan ongelma on se, että kuvastossa voidaan esimerkiksi saada tarvikkeet näyttämään hyvältä fotoshoppaamalla. Mutta se, miten ne toimivat, onkin eri asia”, muistuttaa toimitusjohtaja Markku Wahlsten Veljekset Wahlsten Oy:stä.
Hänen tuntumansa on, että hevosväki toimii silti vastuullisesti, koska eläintenpito on pitkäjänteistä toimintaa.
”Jos säästää ostossa kympin, voikin tulla tuhannen euron vahinko. Vastuulla on ison eläimen terveys, mutta myös ihmisten turvallisuus.”
Verkkokaupan lisääntymisessä on yrittäjän kannalta kaksi puolta. Toisaalta hevosenomistajat luottavat asiantuntevaan palveluun ja luotettaviin tuotteisiin.
”Kun ihmisten pitää olla tarkempi siinä mitä ostaa, ihan ’höpöhöpöä’ ei ole varaa hankkia. Useimmat ostavat kunnon tuotteen, joka palvelee pitempään.”
Netin kautta yrityksen omille tuotteille on myös saatu lisää jälleenmyyjiä.
Kääntöpuolena on luonnollisesti tiukentunut kilpailu. ”Ratsupuoli ja nuoremmat asiakkaat ostavat verkosta enemmän.”
Wahlsten ei myönnä sähköisen kaupan vaikuttaneen liikevaihtoon sanottavasti. Isompi merkitys on pitkittyneellä taloustaantumalla: ravipuoli laahaa alan kannattavuusongelmista johtuen ratsuharrastustakin enemmän.
”Mutta meillä myydään aika paljon perustuotetta ja -tarviketta, joita käytetään niin kauan kuin hevosia piisaa”, hän tuumii.
”Olemme yrittäneet pitää keskihintaisia tuotteita ja vähän parempia. Halpisosastoa on enää hyvin vähän. Jos alkaisimme myydä ihan halpaa, uskottavuus olisi nopeasti menetetty.”
KAIJALEENA RUNSTEN
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
