Berner vakuuttaa: Suunnitelluilla liikenteen käyttömaksuilla korvataan nykyisiä veroja ja maksuja - ei rasiteta lisää
"Tarkoitus ei ole luoda uusia maksuja olemassa olevien päälle. Liikenteen käyttäjien taloudellinen kokonaisrasitus ei kasva."
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin mielestä liikenneverkkoyhtiö-mallin keskeinen hyöty on kansalaisten valinnanvapaus. Kuva: Kari SalonenJulkinen raha ei riitä ylläpitämään tai kehittämään Suomen liikenneverkkoa. Jotta väyläverkoston ylläpito pysyisi kestävällä pohjalla, on sitä kehitettävä osana laajempaa palveluiden kokonaisuutta ja liiketaloudellisin perustein, kirjoittaa liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) blogissaan.
Valtion liikenneverkkoyhtiötä koskevan selvityksen käynnistymisestä tiedotettiin huhtikuussa 2016. Tarkoituksena on edistää uusia liikennepalveluja ja taata liikenneinfrastruktuurin ylläpidolle sekä kehittämiselle kestävä rahoitus.
"Tarkoitus ei missään tapauksessa ole luoda uusia maksuja olemassa olevien päälle. Maksuilla korvattaisiin osa liikenteen nykyisistä veroista ja maksuista. Liikenteen käyttäjien taloudellinen kokonaisrasitus ei kasva", vakuuttaa Berner.
Hän selventää näin rajuja kommentteja ja epäilyjä, joita Helsingin Sanomien uutinen herätti tapaninpäivänä myös MT:n lukijoiden keskuudessa.
Liikenneverkkoyhtiö rahoittaisi suunnitelman mukaan toimintansa pääosin asiakkailta keräämillä maksuilla ja ulkopuolisilta investoijilta saamallaan rahoituksella.
Berner näkee uuden mallin keskeisenä hyötynä kansalaisten valinnanvapauden. "Malli tarjoaa toivottavasti laajan kirjon erilaisia liikenteen palveluja tai palvelupaketteja, joista voi valita mieleisensä. Hyöty on myös se, että asiakas maksaa siitä, mitä käyttää."
Liikenteen maksujen välityksellä ei ole tarkoitus seurata kansalaisia, vaan ajettuja kilometrejä. Jos käytössä on aikaan perustuva maksu, se ei välttämättä vaadi seurantalaitetta, ajokilometreihin perustuva sen sijaan vaatii.
Berner kirjoittaa blogissaan, että asiakkaan yksityisyydensuoja varmistetaan lailla, jos hänellä on paikannukseen perustuva palvelu. "Näin tapahtuu jo telepuolella."
Seurannan teknisen toteuttamisen tapaa ei ole vielä lyöty lukkoon. Periaate kuitenkin on, että tekniikoita ei rajoiteta lainsäädännöllä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
