Koulujen sisäilmaongelmien hoidossa puutteita
Pääosa kouluista aloittaa lukuvuotensa tällä viikolla. Uusi lukuvuosi alkaa monessa oppilaitoksessa sisäilmaa nuuhkien.
Tuoreen tutkimuksen mukaan koulujen ja päiväkotien sisäilmaongelmaa ei vieläkään ole hoidettu systemaattisesti, vaikka siitä on puhuttu vuosikymmenet.
”Ongelman hoitamisessa on puutteita joka vaiheessa: selvityksessä, asiantuntijoiden ja terveydenhuollon käytössä, päätöksenteossa, korjauksissa ja niiden seurannassa”, tutkimuksen tehnyt Opettajien ammattijärjestö OAJ:n työelämäasiamies Riina Länsikallio kertoo.
Sisäilmaongelmat ovat tutkimuksen mukaan huomattavan yleisiä. Viimeisen kahden vuoden aikana niitä on esiintynyt kahdessa kolmasosassa päiväkodeista ja kouluista.
Touko-kesäkuussa tehdyssä kyselyssä 529 peruskoulun ja lukion rehtoria, päiväkodinjohtajaa ja työsuojeluvaltuutettua kertoo havainnoistaan ja vanhempien esittämistä huolista.
Aineisto on vielä osin analysoimatta.
Länsikallio kertoo, että sisäongelmaongelmiin lasketaan niin ilmanvaihdon puutteet kuin kiinteistön kuntoon liittyvät ongelmat, kuten kosteusvauriot mikrobeineen.
”Tutkijamaailma kiistelee, millaista haittaa mikrobeista on terveydelle. Mielestäni se ei ole olennaista, koska jos oireiden ja sairastelujen yhteys työtiloihin on selkeästi osoitettavissa, on työympäristö korjattava”, Länsikallio sanoo.
”Kaikki, mikä vaikuttaa työssä jaksamiseen, pitää hoitaa kuntoon, oli se sitten koulukiusaaminen tai sisäilmaongelmat. Ilmanvaihdon riittämättömyyskin vaikuttaa hyvinvointiin.”
PAULA TAIPALE
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
