Kaupparyhmät vastaavat arvosteluun epäreiluista kauppatavoista: "Emme koskaan määrää tuotteiden ostohintoja"
SOK:n kenttäjohtajan Arttu Laineen mukaan S-ryhmä ei vaadi tavarantoimittajilta markkinointimaksuja tai kynnysrahoja. Tuottajia ei myöskään vaadita ostamaan myymättömiä tuotteita takaisin.Kaupan keskusliikkeissä MT:n elintarvikeyrityksille teettämän kyselyn tulokset herättävät ihmetystä. Niin SOK:n kuin Keskon puolelta kielletään, että kauppatavoissa olisi puutteita.
SOK:n kenttäjohtajan Arttu Laineen mukaan S-ryhmä ei vaadi tavarantoimittajilta markkinointimaksuja tai kynnysrahoja. Tuottajia ei myöskään vaadita ostamaan myymättömiä tuotteita takaisin.
Keskon tavarakaupan johtaja Ari Akseli kertoo, että teollisuus tarjoaa useimmiten itse rahaa kaupalle tuotteiden menekin edistämiseen. Kesko on pyytänyt markkinointirahaa yksittäisten kampanjoiden yhteydessä.
”Tasapuolisuuden nimissä on edellytetty, että kaikki mukana olevat yritykset myös itse panostavat siihen Keskon ja K-kauppojen lisäksi.”
SOK ei Laineen mukaan koskaan muuta sopimusehtoja yksipuolisesti eikä määrää tuotteiden ostohintoja.
”S-ryhmän hankinta perustuu toimittajien väliseen kilpailuun emmekä aseta tavarantoimittajien myyntihintoja. Toimittaja asettaa aina itse omat myyntihintansa.”
Sähköisten ostohuutokauppojen osalta pelisäännöt on Laineen mukaan sovittu yhdessä elintarviketeollisuuden kanssa.
”Olemme tyytyväisiä siihen, että epäluulot huutokauppojen osalta ovat näin merkittävästi vähentyneet ja on yhdessä sovitut pelisäännöt, jotka on vielä kirjallisesti allekirjoituksin vahvistettu jokaisen huutokauppoihin osallistuvan kanssa.”
Myös Keskon Akseli kieltää, että sopimusehtoja olisi muutettu yksipuolisesti. Kesko ei myöskään ole esittänyt takaisinostovaatimuksia, jos tuotteissa ei ole ollut laatuongelmia.
MT:n selvityksessä 46 prosenttia elintarvikealan yrittäjistä oli kohdannut tilanteita, joissa kauppa oli vaatinut ostamaan myymättä jääneen tuotteen takaisin.
”Jos käytetään termiä hävikkitakuu, niin se ei ole Keskon toimintamalli. Meidän kauppatavat ovat avoimet. Noudatamme lakeja ja kohtelemme aina tavarantoimittajia tasapuolisesti.”
Väite, että tuotteiden laatua olisi hintakilpailun takia heikennetty, kuulostaa SOK:n Laineesta huolestuttavalta.
”Näin ei saa missään tapauksessa olla. Tuotteiden on oltava sitä mitä edellytämme ja mitä luvataan.”
Päivittäistavarakauppa, Elintarviketeollisuusliitto ja MTK päättivät tiistaina julkistaan viimesyksyisen selvityksensä elintarvikeketjun kauppatavoista. Alun perin se oli tarkoitettu selvityksen teettäjien sisäiseen käyttöön. Se toi esiin samoja ongelmia kuin MT:n tuore kyselytutkimus.
Selvitykseen voi tutustua PTY:n verkkosivuilla.
Lue lisää aiheesta:
MT:n selvitys: Kauppa sanelee muille ruokaketjun pelisäännöt
Lepältä syksyn aikana esitys kaupan sääntelystä: "Toimintatapa ei ole muuttunut parempaan"
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

