MTK: Kauppa rohmuaa munatuotot
Tuottaja saa kananmunien kuluttajahinnasta keskimäärin vain 28 prosenttia, vaikka tuottaa käytännössä tuotteen koko arvon, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK muistuttaa.
Tilastokeskuksen mukaan kananmunan keskimääräinen hinta kaupassa oli tammikuussa 3,50 euroa kilolta.
Tuottaja sai munakilosta keskimäärin euron. Sillä hänen pitää maksaa muun muassa rehujen ja kanojen hankinta, tuotantotilojen lämmitys ja valaistus, työkustannus sekä rakennuksista ja laitteista aiheutuvat kiinteät kustannukset.
Kaupan osuus munakilosta oli 1,70 euroa.
Lopusta 38 senttiä menee pakkaamolle ja 43 senttiä arvonlisäverona verottajalle.
”Tuottajien tulee saada suurempi osuus tuloistaan markkinoilta. Nyt hintarakenne ei ole oikeudenmukainen”, MTK:n kotieläinasiamies Jukka Rantala sanoo.
Hän ihmettelee, miksi se, joka tekee koko salmonellavapaan tuotteen, panostaa eläinten hyvinvointiin ja huolehtii tuotannon tasapainosta ympäristön kanssa, saa vain alle kolmanneksen kananmunan arvosta.
Tilalta lähtiessään kananmuna on valmis tuote. Pakkaamo tarkastaa ja lajittelee munat eri käyttötarkoituksiin, pakkaa ne vähittäismyyntiä varten ja toimittaa kaupan tukkuvarastoihin.
Kaupan työksi jää vain kuljettaa munat keskusvarastoista vähittäismyymälöihin ja asettaa ne esille kuluttajille. Myyntiaika on asetuksen mukaan 28 vuorokautta, joten suurta hävikkiriskiäkään munista ei kaupalle koidu.
Rantala arvioi, että tuottajat siirtyvät yhä enemmän myymään munia suoraan kuluttajille.
SATU LEHTONEN
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
