Pukki ei hemmottele suomalaislapsia ylenmäärin leluilla
Suomalaiset antavat muita eurooppalaisia useammin joululahjoina vaatteita, urheiluvälineitä ja alkoholia.
Suomalaiset ovat rahankäyttäjinä maltillisia. Käytössä olevista kuukausituloista 21 prosenttia kuluu joulun hankintoihin. Kuva: Kari SalonenSuomalaiset ovat joulun rahankäytössään maltillisia. He käyttävät rahaa hieman alle kansainvälisen keskitason, 21 prosenttia perheen käytössä olevista kuukausituloista.
Ferratum teetti 21 maassa kyselyn kotitalouksien joulunajan kulutuskäyttäytymisestä.
Yllättävää on, että taloudellisesti menestyvässä Ruotsissa näytetään käytettävän suhteellisesti vähemmän joulun kulutukseen kuin taantumassa rämpivässä Suomessa. Eroa on reilu prosenttiyksikkö.
Vertailun keulilla on Britannia, jossa satsataan jouluun 40 prosenttia perheen käytettävistä tuloista. Myös slovakit, australialaiset ja espanjalaiset sijoittavat jouluun suuria summia.
Hollannissa, Norjassa ja Saksassa pysytään nuukina
"Suomi poikkeaa selkeimmin siinä, että lelut ja pelit eivät ole jouluostosten kärjessä", analysoi kyselyä kuluttajatutkimuskeskuksen tutkimusjohtaja Mika Pantzar Helsingin yliopistosta.
"Talvikausi näkyy Suomen tapauksessa. Urheiluvälineiden suhteellisen suuri osuus viitannee talviurheiluun kuten myös vaatteiden keskeisyys jouluostoksissa."
Suomalaisten rahaa kuluu jouluna eniten vaatteisiin, joihin käytetään 19 prosenttia joulumenoista. Seuraavaksi eniten käytetään rahaa urheilutarvikkeisiin ja alkoholiin. Niitä seuraavat kulutuselektroniikka ja kirjat.
Muualla Euroopassa eniten rahaa kuluu leluihin ja peleihin, joihin käytetään 17 prosenttia joulurahasta. Leluja seuraavat kirjat, makeiset ja kulutuselektroniikka ja vaatteet.
Alkoholi kohosi viiden tärkeimmän asian joukkoon vain suomalaisilla, virolaisilla, briteillä ja kroaateilla. Norjalaiset, hollantilaiset ja saksalaiset käyttävät vastaavasti ison osan joulubudjetista hyvinvointipalveluihin.
Kaikkein nuukimpia ovat hollantilaiset, joiden nettotuloista jouluhankintoihin kuluu vain 9 prosenttia. Myös norjalaiset ja ranskalaiset pitävät pään kylmänä: joulun ostoksiin menee heillä noin 15 prosenttia nettotuloista.
Ferratumin kysely tehtiin Euroopan ja brittiläisen kansainyhteisön maissa.
Vastaajilta kysyttiin kuinka paljon he käyttävät rahaa joulunajan ostoksiin ja palveluihin, mitkä ovat suosituimpia jouluostoksia sekä kuinka paljon rahaa käytetään verrattuna viime jouluun.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
