Tehty koviin paikkoihin
Mitsubishi Pajero on todellinen maasturi. Pajeron ensimmäiset mallit raivasivat tietä henkilöautomaisia ominaisuuksia sisältäneille maastureille.
Sen jälkeen on tapahtunut paljon.
Pajeron tapaiset maastoautot ovat jääneet harvojen herkuksi, kun useimmille kuluttajille riittää katumaasturi.
Uudistuneen Pajeron tunnistaa etusäleiköstä ja puskurista, joilla on haettu vahvaa vaikutelmaa.
Muhkeutta autolla riittää muutenkin, se ei taatusti sekoitu katumaastureiden massaan.
Auton älykäs nelivetojärjestelmä takaa, että eteneminen jatkuu myös hidastusvaihdetta vaativissa ääriolosuhteissa.
Sähköisesti ohjattuun nelivetojärjestelmään liittyy ajovakauden- ja pidonhallintajärjestelmä. Kuljettajan käytössä on neljä vaihtuviin tilainteisiin sopivaa vetotapaa.
Takavedolta nelivedolle siirtyminen onnistuu sadan kilometrin nopeuteen asti.
Pajeron kestävyydestä kertoo sen huima menestys Pariisi–Dakar-rallissa.
Maasto-ominaisuuksia täydentää vetokyky, jota autolla riittää 3 500 kiloon asti. Se onkin suosittu vetojuhta, joka kiskoo veneet ja hevoskuljetukset vaivatta perille.
Pajeron nokalla jyrisee 3,2 litran turbodiesel. Sen virallinen yhdistetty kulutus on painettu 7,5 litraan kilometrillä, mikä kertoo trendien vievän vihreään suuntaan myös maastoautoissa. Käytännössä dieseliä paloi takavedollakin yli 10 litraa 100 kilometrillä.
Alle tuon pääsi vain tasaisella matka-ajolla ja matalilla nopeuksilla.
Autossa on kattava varustelu, johon kuuluu automaatti-ilmastointi ja kuusi turvatyynyä. Äänieristystä on parannettu, mutta konetilan puolelta kuuluvia raskaan dieselin murinoita ei ole saatu täysin poistettua.
Matkustusmukavuutta lisää Invite-varustetasolta lähtien oleva takailmastointi erillisellä lämpötilan säädöllä. Vastaava ylellisyys puuttuu useimmista henkilöautoista.
Ajomukavuuden osalta ainoa varsinainen miinus tulee ratin syvyyssäädön puutteesta. Ohjaustuntuma sinällään on keskimääräistä parempi.
Mittaristossa kojelaudan keskellä olevan näytön graafinen kulutusseuranta on varsinainen insinöörityön riemuvoitto. Käyttäjälle pieneen tilaan ahdettu digikuva ei aukea.
Sisätiloiltaan Pajero on monikäyttöinen. Tarvittaessa istuinpaikkoja riittää seitsemälle henkilölle.
Kolmannen istuinrivin istuimet taittuvat lattiatason alle, joten tavaratila on tasapohjainen.
Varapyörä on sijoitettu takaoveen, joka aukeaa japanilaisittain vasemmalta sivulta.
Jos luukku aukeaisi ylös, osa Pajeron omistajista ei ylettyisi sitä sulkemaan.
JARMO PALOKALLIO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

