Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • vierasyliö Kyliin rakentaminen ei ole kustannus

    Yleisesti oletetaan, että hajarakentaminen aiheuttaa kunnalle ja laajemmin koko yhteiskunnalle kustannuksia. Siksi ympäristöministeriö (YM )ja elykeskusten ympäristöpuoli haluavat voimaan uuden

    kaavoituskäytännön.

    Ympäristöhallinnon mukaan hyvää yhdyskuntarakennetta mitataan sillä, että niin sanottua hajarakentamista eli ”suunnittelutarveratkaisuja” vähennetään vuosi vuodelta.

    Tämän politiikan harppuunakärjeksi voi luonnehtia

    kaavoittajatyöryhmän esitystä kaupunkiseudun hajarakentamisen hallinnasta. Esityksessä sotketaan yhteen asemakaava-alueiden lievealueen tunnettu ongelma sekä sellainen kyliin rakentaminen, joka ei edellytä uusia infrainvestointeja.

    Mutta onko tälle kovalle

    otteelle tieteellisiä perusteita?

    Kun tutkimuksiin perehtyy, käy ilmi, että kovalla voimalla

    ja alan koulutuksissa ajettu

    politiikka ei perustukaan

    tutkimuksiin. Se on enemmänkin dogmi, myytti ja uskonasia.

    Jukka Heinosen väitöskirja huhtikuulta 2012 vertaili

    maalaisen ja kaupunkilaisen hiilijalanjälkeä. Tulos on, että

    kaupunkilaisen hiilijalanjälki

    on suurempi. Maalla asuvan hiilijalanjälki on keskimäärin 9,5 tonnia vuodessa, kun

    Espoossa asuvan hiilijalanjälki on 14 tonnia vuodessa.

    Heinonen ja Seppo Junnila ovat laatineet 27.10.2010

    päivätyn tutkimuksen Hiilikulutuksesta ja hiilijohtamisesta Tampereen alueella. Sen johtopäätös on kaupunkisuunnittelijoita hämmästyttävä.

    Liikenteen hiilipäästöillä ei ole merkitystä kaupunkiseudun

    asukkaan hiilijalanjäljen

    kannalta. Sen sijaan ”ylivoimaisesti merkittävin hiilivaikutus on energian tuotantotavalla”. Eli niin kauan kuin kaupungin

    energialähteenä on 80-prosenttisesti fossiilipolttoaine eli maakaasu, ei kaupunkirakenteella ole merkitystä.

    Kimmo Kosken raportti

    kuntataloudesta ja yhdyskuntarakenteesta (Suomen ympäristö 44/2008) ei väitä olevansa

    tutkimus, mutta siihen koko

    ympäristöhallinnon offensiivi perustuu.

    Siinä saadaan taajamaan tai kaupunkiin rakentaminen edullisemmaksi käyttämällä menojen ja tulojen haarukkakeskiarvoa. Näin aineiston yksi äärimmäisen harvinainen

    kustannustapaus (uusi päiväkoti maalaiskylään) ja äärimmäinen tulosattuma (kaupungin onnekas maanmyyntitulo) yleistetään koko Suomea koskevaksi.

    Tällä kikalla saadaan ”kokonaistulovertailu” kaupunkirakentamista suosivaksi.

    Tosiasiassa raportti itse osoittaa, että maaseudulle

    rakentamisesta aiheutuu

    kunnille vähiten kustannuksia.

    Tämä onkin järkeenkäypää,

    koska kyliin ei yleensä tarvitse rakentaa uutta infraa.

    Kosken raporttia käytetään kritiikittömästi ja ymmärtämättömästi todisteena ”hajarakentamisen haitallisuudesta”.

    Mainittakoon, että tuossa

    raportissa on otettu huomioon kotiapu, koulukuljetukset ja muita kustannuksia, joista

    kaavoittajat paljon puhuvat.

    Pekka Lahden ja Paavo Moilasen vuoteen 2050 ulottuva kehitysvertailu kaupunkiseutujen

    yhdyskuntarakenteesta

    (Suomen ympäristö 12/2010) on tieteellisesti pätevä.

    Tämäkin tutkimus joutuu olettamaan, että ”pien- ja

    kerrostalorakentamisessa

    päästään samaan materiaalijakaumaan”, jolloin poistetaan siis puurakentamisen ja betonirakentamisen ominaispäästökertoimien ero.

    Näin kikkaa käyttämällä

    saadaan tiivistyvä kaupunkirakenne vertailun voittajaksi. Muutoin hajautuva puutalovaihtoehto olisi voittanut

    vertailun!

    Tämä viimeksimainittu

    seikka muuten perustuu samaan aineistoon, jota Jukka Heinonen väitöskirjassaan analysoi.

    Mainitsen vielä YM:n Kyläkaavoitusoppaan (Suomen

    ympäristö 3/2012) vaikkei se olekaan tutkimusta edellä

    tarkasteltujen tapaan.

    Opas käsittelee vuodesta 2009 maankäyttö- ja rakennuslaissa ollutta kyläyleiskaavan mahdollisuutta, joka laajasti

    käytettynä ratkaisisi monta maaseuturakentamisen ongelmaa. Kuitenkin YM on kirjauttanut lakiin että ”määräys

    voi koskea vain kyläaluetta,

    johon ei kohdistu merkittäviä rakennuspaineita”.

    Toisin sanoen osallistavaa,

    rakennuspaikat suoraan määrittävää kyläkaavaa voisi käyttää vain siellä, missä sitä ei tarvita. Keskeistä siteeratussa määräyksessä on, miten ”merkittävä

    rakennuspaine” tulkitaan.

    Järkevintä olisi tulkita, että merkittävää rakennuspainetta

    on kaikkialla siellä, minne

    tullaan laatimaan asemakaava. Kaikissa muissa tapauksissa

    tulisi käyttää mainittua maarakennuslaki 44 § kyläkaavamenettelyä.

    Se ei nimittäin ole kaavana huonompi vaan parempi kuin konsultin laatima vyöhykeyleiskaava. Sillä puolestaan ei ole merkitystä, ellei se johda asemakaavaan.

    Tampereen seudun kylistä Lempäälän Lastusiin laadittiin vuosina 1998–2001 kyläyhdistyksen aktiivisuudella ja yhdessä

    kunnan kanssa kyläosayleiskaava. Sen perusteella kylään on tähän mennessä rakennettu

    47 taloa ja investoitu noin 14 miljoonaa euroa.

    Kunnan rahaa kylä on tarvinnut arviolta 400 000 euroa, josta

    suurin osa kylän vesihuolto-osuuskunnan avustusta. Tällä hetkellä on varovaisuusperiaatteen mukaan arvioitavissa, että uudet asukkaat maksavat kunnallisveroa vuodessa 320 000 euroa. Eli kunta voittaa kymmenen vuoden aikana 2,6 miljoonaa!

    Näiden tarkastelujen perusteella haastan ympäristöhallinnon tutkimustiedon kautta osoittamaan, millä perusteilla maaseudulle rakentamista jyrkästi ja kaavoittajakoulutuksen kautta jarrutetaan.

    Vaikuttaa nimittäin pahasti siltä, että keisarilla ei ole vaatteita.

    On ainoastaan kollektiivinen harha siitä, että suunnittelijoilla olisi asukkaita parempi tieto

    siitä, millaista on hyvä asuminen.

    Tässä on kysymys kaksinkertaisesta rakenteellisesta

    väkivallasta: politiikkaa ajetaan väkipakolla jyräten tavalliset ihmiset ja kaiken huipuksi

    politiikalta puuttuu perustelu.

    JUHA KUISMA

    Kirjoittaja on kylien

    liiketoiminta-asiamies.

    Avaa artikkelin PDF