Hengellisyys inspiroiEuroopan kansantaiteilijoita
Katarzyna Gawłowa: Maria, Jeesus-lapsi ja enkeleitä. Noin 1979. aki Paavola Kuva: Viestilehtien arkistoUseimmat näyttelyssä esillä olevat pyhimykset, enkelit, apostolit ja muut kristilliset hahmot ovat itseoppineiden taiteilijoiden tekemiä.
Kansanomaista veisto- ja maalaustaidetta on koottu Raahen ja Kokkolan museoista, Kaustisen kunnan ja Maaseudun Sivistysliiton kokoelmasta sekä yksityiskokoelmista.
Mukana on myös kansanomaisia ikoneja, jotka on lainattu näyttelyyn Valamon luostarin kokoelmasta.
Näyttelyä täydentävät kälviäläisen kuvanveistäjän Riku Riipan vaivaisukot.
2000-luvun loppupuolella hannoverilainen lääkäripariskunta Maija ja Volker Dallmeier lahjoittivat keräämänsä eurooppalaisen naiivin taiteen kokoelmansa Kaustisen kunnalle. Vuonna 2013 he lahjoittivat pienemmän kokonaisuuden Maaseudun Sivistysliitolle.
Kokoelmien pienoispuuveistokset ovat lähes kaikki Puolasta. Siellä voimakas katolinen perinne on inspiroinut veistäjiä.
Dallmeierien kokoelman veistoksia on näyttelyssä esillä useita kymmeniä. Näitä teoksia alettiin esitellä kotimaansa lisäksi ulkomailla 1960-luvulla, jolloin myös Dallmeierit alkoivat kerätä kansantaidetta.
Kokoelmassa on myös kansainvälisesti arvostettujen puolalaisen Katarzyna Gawłowan ja slovakialaisen Ondrej Šteberlin maalauksia.
Raahen museon kokoelmissa on yli yhdeksänkymmentä 1600-luvulta peräisin olevaa puuveistosta Raahen vanhasta kirkosta.
Harvinaisten puuveistosten kokoelmaan kuuluu muun muassa apostoleita ja enkelten soittokunta.
Teokset on veistänyt Mikael Balt, joka saapui Suomeen Ruotsista vuoden 1650 vaiheilla asentamaan saarnastuolin Turun tuomiokirkkoon.
Raahen pormestari kutsui Baltin tekemään saarnastuolin myös Raahen silloiseen uuteen kirkkoon.
Baltilta tilattiin koristeveistoksia, joiden muotokieltä ei enää 1800-luvulla ymmärretty ja ne poistettiin kirkosta.
Veistoksia säilytettiin kellotapulissa ja ne säästyivät, kun vanha kirkko paloi.
Baltin oma tuotanto on tuhoutunut muista kirkoista lähes kokonaan, joten Raahen vanhan kirkon esineistö on lajissaan ainutlaatuinen.
Myös suomalaisessa nykykansantaiteessa eli ITE-taiteessa on paljon hengellisiä teoksia.
Sirkka Keräsen Raamattu-aiheisissa maalauksissa näkyy taiteilijan oma hengellinen sanoma. Marko Jääskeläisen maalauksissa on puolestaan vahva ortodoksinen leima.
Kälviäläisen ammattikuvanveistäjän Riku Riipan modernistit versiot vaivaisukoista ovat olleet esillä tänä vuonna Serlachius-museoissa. Vaivaisukot ovat osa Pohjanmaan omaa perinnettä.
Kulttuurihistoriallista teemaa tuovat näyttelyssä esille kansanomaisesti maalatut huonekalut ja huoneentaulut.
Näyttelyn ovat järjestäneet Valamon taiteilijaseura sekä ITE-museo. Näyttelyn kuraattori on Liisa Heikkilä-Palo ja suojelija arkkiatri Risto Pelkonen.
Maikki Kulmala
Taivas kattona –
hengellisyys kansantaiteessa. ITE-museo, Kokkola 22.3.2016 asti.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
