Lähiruuan kauppiaanhallittava monta niksiä
”Suurketjujen haastajien usko on koetuksella”, kirjoitettiin Helsingin Sanomissa 29.1.2013.
On helppo laittaa menestymättömyyden syy isoon kilpailijaan. Kannattaa aina ensin katsoa peiliin.
Pienet erikoiskaupat, lähiruoka- ja luomutorit voivat hyödyntää isojen kauppojen, liikennemyymäläketjujen asiakasvirtoja. Tästä on hyvä esimerkki Heinolasta, Lähiruokatori ja Cafe Heila, jotka hyödyntävät ABC-liikennemyymälän asiakasvirtaa.
Kummatkin ovat tyytyväisiä, jopa niin että ABC-ketju on neuvotellut vastaavien lähiruokatorien perustamisesta muuallekin, liikennevirtojen solmukohtiin. Ne tukevat toinen toisiaan. Asiakkailla on monta syytä poiketa.
Toinen tärkeä tekijä onnistumiselle on logistiikka. Tässä taas kaivataan pientuottajien yhteistyötä. Esimerkiksi sama pakettiauto voi tuoda kauppaan useamman tuottajan tuotteita.
Kolmas tärkeä tekijä ovat liikehuoneiston kustannukset. Ymmärrän hyvin, että ne ovat Helsingissä liian korkeat. Tässäkin on yhteistyömahdollisuus isojen ketjujen autotavarataloissa tai pihapiireissä.
Tuotteiden hintaan jatkossa vaikuttaa esimerkiksi luomutuotteiden kasvava tarjonta ja saatavuus. Yhä useammat asiakkaat ovat valmiit maksamaan enemmän tuotantoketjun läpinäkyvyydestä tuotteiden jäljitettävyydestä, lisäaineettomuudesta, puhtaudesta ja kotimaisuudesta.
Lähiruokatorin, luomukaupan valikoiman pitää olla riittävän laaja ja monipuolinen, jotta se kiinnostaa tämän päivän ja huomisen vaativia asiakaita. Asiakaspalvelun on oltava asiantuntevaa, neuvovaa ja opastavaa.
Pienen kaupan menestymisen kulmakivet ovat verkottuminen ja erilaistaminen. Erilaistaminen tarkoittaa esimerkiksi lihatiskiä, kalatiskiä, leipomoa, juustolaa tai tilaviiniä, kahvilassa pöytiintarjoilua ja niin edelleen. Tällaisen uuden lähiruokatorin sisäänajo ja kannattavaksi saaminen vaatii ainakin kolmen vuoden määrätietoisen työn tavoitteen saavuttamiseksi.
Pekka Rusila
lähiruokafani, luomupekka
Heinola
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
