Valtavat Kiinan-markkinat ovat lihatalolle kuin neliödraamaa
Tarvitaan Suomen ja Kiinan viranomaisluvat. Lihatehtaan omatkin nurkat ja paikat pitää olla ojennuksessa.
Kiinan vientimarkkinoille on jonoa. Toimitusjohtaja Juha Gröhn kertoo Atrian tavoittelevan myös siipikarjanlihalle vientilupia Kiinaan. Kuva: Lari LievonenTalouselämä-lehden haastattelussa Atrian toimitusjohtaja Juha Gröhn kertoi jo joka neljännen Atrian sikakilon päätyvän Kiinaan.
"Kiina on meille tärkeä – eikä pelkästään Atrialle", Gröhn viittaa Kiinan merkitykseen sianlihan koko maailmanmarkkinoille.
Atria vie sianlihaa Kiinaan Nurmon-tehtaaltaan sekä ruhon puolikkaina että leikattuina lihoina. Lihat laivataan pakasteina Kiinaan.
"Parempi, että tuotevalikoima on laaja, silloin saavutamme volyymia ja tonneja."
Entä lihanjalostajan marginaalit?
"Kiinassa on rankat markkinat, joilla hinnat vaihtelevat. Keväällä hinnat ja marginaalit olivat kohdillaan. Sitten kevään loppupuolella hinnat tulivat toiselle tasolle. Nyt Kiinan-vienti ei ole niin valtavan kiinnostavaa hommaa... oletettavasti alku- tai loppusyksystä hinnat vahvistuvat."
Toiveensa Gröhn ja Atria perustavat Kiinan uudenvuodenjuhlaan, joka kuitenkin koittaa vasta tammikuun loppupuolella. Myös HKScan odotti tulosraportissaan hintatason kohenevan loppuvuotta kohden.
Kysyntä vahvistuu tuolloin, mutta laivaukset pitää tehdä jo marraskuussa: pakastetun lihan matka kestää kuusi viikkoa.
Nurminen Logistics operoi nopeampia junakuljetuksia Suomesta Venäjän ja Kazakstanin kautta Kiinan Chongqingiin, mutta kokeilun perusteella Atria jatkaa edelleen laivakuljetuksin. Miksi?
"Elintarvikkeissa paperityötä ja dokumentaatiota on runsaasti, kun tavara menee monen maan kautta."
Sekä HKScan että Atria tavoittelevat vientilupaa ja -mahdollisuutta viedä Kiinaan myös siipikarjan lihaa. Kummankin lupaprosessit ovat kesken.
Atria tekee historiansa suurimman investoinnin 155 miljoonaa euroa maksavan siipikarjatehtaan rakentamisesta Nurmoon. Siipikarjanlihan kysyntä kasvaa kotimarkkinoilla vahvasti. Aikaisintaan vuonna 2024 valmistuvan investoinnin myötä Atria Suomen siipikarjan tuotantokapasiteetti lisääntyy noin 40 prosenttia.
Rakentuuko Nurmonkin laajennus Kiinan-vientiä varten?
"Tehdasta ei ole lähtökohtaisesti Kiinan-vientiä varten suunniteltu, päämarkkinat ovat Suomessa. Mutta tottakai, Kiinan-markkina on valtava, ja se kiinnostaa."
Siipikarjanlihan vienti Kiinaan on Gröhnin sanoin "neliödraamaa": Tarvitaan Suomen ja Kiinan viranomaisluvat. Atrialla pitää olla nurkat ja paikat ojennuksessa. Lisäksi Kiinan päässä tulee olla asiakkaat, jotka haluavat ostaa.
Lupaprosessit Suomessa ovat edenneet Gröhnin mukaan hyvin. Koko prosessi vie aikansa – vuosia.
"Hakijoita Kiinan markkinoille on satoja. Positiivisessa hengessä olemme, joskus se lupa tulee. Milloin, sitä en yritä edes arvata", Gröhn vastaa.
Lue aiheesta lisää:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
