Dieselmoottorit viritetään oston jälkeen päästöistä välittämättä
Viranomaisilta puuttuvat välineet ja keinot valvoa, mitä auton tai traktorin pakoputkesta tulee, osoittaa MT:n tekemä laaja haastattelukierros alan asiantuntijoille.
Traktorien pakokaasut ovat tehtaalta tullessa puhtaampia kuin koskaan ennen. Kukaan ei tiedä tai valvo, mitä moottoreille tehdään sen jälkeen. Kuva: Markku VuorikariDieselmoottorien päästöjen valvonta on retuperällä. Moottoreiden päästöjä on kiristetty tavan takaa ja lisää kiristyksiä on tulossa. Tehtaalta tulevat koneet ovat puhtaampia kuin koskaan, mutta ilo loppuu siihen.
Suuri osa kuorma-autoista viritetään saman tien ja lisätehoja haetaan yleisesti myös maataloustraktoreihin ja henkilöautoihin.
Liikenteen turvallisuusviraston Trafin erityisasiantuntijan Keijo Kuikan mukaan moottorin virittäminen on mahdollista ja sallittua, jos moottorin tehojen mukaan määritelty päästöluokka ei muutu eikä päästöjä vähentäviin jälkikäsittelylaitteisiin kosketa.
Käytännössä autojen ja traktoreiden pakokaasupäästöjä ei pystytä valvomaan tehokkaasti, ei Suomessa sen enempää kuin Euroopassakaan.
Valvonnan puuttuminen on luonut markkinat viritykseen erikoistuneille yrityksille.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
