Bussiyhtiö lupaa uusia reittejä
Maan suurimmassa bussiyhtiössä Koiviston Auto-konsernissa uskotaan lakkautettavia junavuoroja voitavan korvata linja-autoilla. Liikennejohtaja Kari Hietaniemi odottaa elykeskusten yhteydenottoja ja tietoja matkustajamääristä, jotta reittejä päästään suunnittelemaan.
”Olemme kiinnostuneita”, Hietaniemi sanoo.
Hietaniemi enteilee kiirettä, sillä uusien reittien lupaprosessi kestää yleensä kolme kuukautta. VR aikoo lakkauttaa ensimmäisiä junavuoroja maaliskuussa.
”Nyt keskitymme vuodenvaihteen muutoksiin.”
Koiviston Auto ajaa 700 linja-autolla kauko-, kaupunki- ja maaseutuliikennettä liki koko maassa.
Hietaniemi pitää bussien markkinahintaista hinnoittelua fiksuna. Liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) mukaan markkinahinta on lähtökohta junia korvaavassa liikenteessä.
Bussilipun hinnalla kilpaillaan vain pääreiteillä ja sitäkin on vasta viime keväästä lähtien opeteltu. Koveneva kilpailu vie Hietaniemestä bussiyhtiöitä pudotuspeliin.
Koiviston Auton seitsemän tytäryhtiötä lähtevät hyvissä strategisissa asemissa Lahdesta, Porvoosta, Porista, Jyväskylästä, Kuopiosta, Oulusta ja Rovaniemeltä.
Konsernin reitteihin jää aukkoja Etelä- ja Keski-Pohjanmaalla sekä Itä-Suomessa. Siellä ei yhtiöllä ole omia varikkoja, joita tarvitaan uusien reittien avaamiseksi.
Kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen (kesk.) sanoo junavuorojen karsinnan aiheuttavan isoja ongelmia monissa maakunnissa. Vakavin tilanne on Pohjois-Karjalassa.
”Siellä henkilöliikenne katkeaisi kokonaan länteen ja pohjoiseen”, ministeri luonnehtii kotimaakuntansa tilannetta.
Ex-liikenneministeri pitää tärkeänä, että hallitus hakee ratkaisuja junayhteyksien turvaamiseksi jatkossa eri puolilla maata. Juhani Viitala
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
