Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Postilakko toi monelle yrittäjälle mustan marraskuun – "Aika on mennyt kuljetusten puljaamiseen, kun se pitäisi mennä myyntiin ja asiakaspalveluun"

    Suomen Yrittäjien Mikael Pentikäisen mukaan yrityskentän luottamus Postiin on mennyt. Tornion seudulla suomalaiset ovat asioineet postissa Ruotsissa.
    Suomalaiset ovat hakeneet apua postin kuljettamiseen myös Ruotsista. Haaparannan Maxi-Icassa suomalaisasiakkaita on käynyt Oulusta asti.
    Suomalaiset ovat hakeneet apua postin kuljettamiseen myös Ruotsista. Haaparannan Maxi-Icassa suomalaisasiakkaita on käynyt Oulusta asti. Kuva: Pekka Fali

    Postilakko ja sen tukilakot ovat osuneet monelle yrittäjälle todella hankalaan saumaan. Joulunalusaika on kaupanalalla vuoden merkittävin sesonki, ja yrittäjien toiminta on häiriytynyt pahoin.

    Suomen Yrittäjien toimitusjohtajan Mikael Pentikäisen mukaan tilanne on erittäin viheliäinen erityisesti kaupan ja erikoistavarakaupan alalla, mutta muuallakin.

    "Monelle yrittäjälle tulee musta marraskuu ja ankara joulu. Moni tekee ison osan liikevaihdosta ja koko tuloksen joulumyynnin yhteydessä. Nyt yrittäjän aika on mennyt kuljetusten puljaamiseen, kun se pitäisi mennä myyntiin ja asiakaspalveluun", sanoo Pentikäinen.

    Pentikäinen ei lähde arvioimaan, paljonko postilakko ja sen tukitoimet maksavat Suomen Yrittäjien jäsenistölle. Selvä kuitenkin on, että menetyksiä syntyy. Kaupanalalla erityisesti erikoistavarakauppaa tekevä verkkokauppa on pahassa raossa.

    Samalla laajempikin luottamus Postiin on koetuksella.

    "Monet pienet yritykset ovat luottaneet Postiin, isommilla on vaihtoehtoja. Yrityskentän luottamus postiin on mennyt, enkä tiedä palautuuko se koskaan", Pentikäinen sanoo.

    Jos postia ei saada nopeasti taas kulkemaan, Pentikäinen uskoo, että edessä voi olla jopa yritysten konkursseja. Jos tilanne normalisoituisi nopeasti, silloin osa joulumyynnistä olisi vielä pelastettavissa. Tukilakkojen leviäminen laajemmin vientikuljetuksiin sen sijaan vaikeuttaisi myös monen yrityksen vientiä.

    Lakkoilevien 10 000 postilaisen lisäksi, tukilakot aiheuttivat alkuviikolla haittaa monelle taholle. Tukilakot piinasivat maanantaina pääkaupunkiseudun bussiliikennettä ja lentoliikennettä koko maassa. Tiistaina vaikutukset levisivät laivaliikenteeseen etenkin Ruotsin ja Viron matkustaja-aluksille. Satamien rahtiliikenne uhkaa pysähtyä torstaina kotimaan lipun alla kulkevissa laivoissa, jos sopua lakkoon ei synny.

    Elinkeinoelämän keskusliitto on laskenut, että alkuviikolla seisoneilla aluksilla kulkee noin 100 miljoonan euron arvosta vientitavaroita joka päivä. Torstaille ja perjantaille suunniteltu paljon isompi seisaus koskisi noin 350 miljoonan euron päivittäisiä laivakuljetuksia Suomeen ja Suomesta ulos.

    EK:n pääekonomistin Penna Urrilan mukaan laivaliikenteessä parin päivän vientisuma on vähitellen purettavissa, mutta pidempi seisaus heijastuu tuotannon vähentämiseen prosessiteollisuudessa.

    Vaikka lakkosolmu ratkeaisi ennen torstaita, monessa yrityksessä on ehditty joka tapauksessa tehdä paljon työtä viennin seisahtumisen varalle. Lisäksi on Suomen mainekysymys ja sen vaikutus investointien houkuttelemiseen.

    "Kilpailukyky huolestuttaa. Keski-Euroopassa kuljetuksia pystytään aina reitittämään helpommin uudelleen", Urrila huomauttaa.

    Postilakko ei anna hyvää kuvaa myöskään hallituksen työskentelystä. Hallitus on tavoitellut 75 prosentin työllisyysastetta ja talouden pitäisi kasvaa. Yrittäjien Pentikäisen mielestä lakkoilu ei edistä niistä kumpaakaan.

    "Tämä kertoo sekä työmarkkinajärjestelmän valuvioista että hallituksen heikosta kyvystä hoitaa sekä omistajaohjausta että työmarkkina-asioita."

    "Järjestelmä pitäisi radikaalisti uudistaa. Työntekijöiden pitäisi antaa sopia paikallisesti toisin kuin tesseihin on kirjattu."

    Pentikäinen kritisoi myös työrauhatilannetta.

    "Kun tukilakolla voidaan pysäyttää toimintaa, se tarkoittaa, ettei työrauhalla ole mitään arvoa. Miksi kukaan maksaa työrauhasta, jos sillä ei ole mitään merkitystä."

    Tukilakkoihin on Suomessa laillinen oikeus, mutta Pentikäinen perää niihin malttia.

    "Tämä ei ole eurooppalainen käytäntö, eikä enää tätä päivää. Jos näitä pidetään, ne pitäisi olla hyvin lyhyitä tai työajan ulkopuolella", Pentikäinen sanoo.

    Postilakko on saanut suomalaiset kokeilemaan paitsi muita jakelijoita, myös hakemaan apua rajan yli Ruotsista. Esimerkiksi Ruotsin Haaparannassa asiakkaita näkyi heti lakon alettua.

    "Suomesta tulee asiakkaita enemmän kuin normaalisti. Paketteja ja kirjeitä lähetetään Ruotsiin ja ulkomaille", kertoo Sari Anttila Haaparannan Maxi-Ican PostNordin palvelupisteeltä.