Kuninkuusravien ennakkomyynti lupaa hienoa tapahtumaa
Kuninkuusraveihin on myyty lippuja etukäteen enemmän kuin mihinkään sen edeltäjistä. Porin Ravien toimitusjohtaja Hannu Myöhänen ennakoi, että ennakkomyynnin arvossa voidaan päästä lähelle Kuopion viime vuoden kokonaismyyntiä.
Hän hehkuttaa siitä kiitosta ravikansalle, joka tarttui Porin Ravien ja Fintoton päätökseen käyttää ennakkomyynnin tuloja kuningas- ja kuningatarkisan palkintoihin. Näin palkintoja saatiin korotettua Fintoton budjetin rajoissa 40 000 eurolla.
Lisäksi järjestävä rata on koonnut yhteistyökumppaneilta korotusta muihin viikonlopun palkintoihin.
Jos sama hevonen pystyy voittamaan kaikki kolme osalähtöä, sen kokonaispotti nousee niin tammoilla kuin oreilla 90 000 euroon. Se lähentelee lämminveristen vuoden suurimman kilpailun, Finlandia-ajon, voittosummaa.
Porissa ei edes yritetä rikkoa viime vuoden hienoa yleisömäärää, reilua 59 000 vierasta.
”Meillä on tontti 30 prosenttia pienempi tontti kuin Kuopiossa. Tappiin asti jos on täynnä, niin 50 000:ta ylittyy viikonloppuna”, Myöhänen sanoo realistisesti.
Porissa rata sijaitsee aivan keskustan tuntumassa, mistä on kaksi hyötyä.
Molempina iltoina voidaan pitää iltajuhlat radalla. Ne on ”optimoitu 5 000 hengelle, jotta tulee sopivan tiivis tunnelma”.
”Se on pikkuisen festarityylinen, kun on erilaista ohjelmaa neljällä eri lavalla”, värikkäänä sananikkarina tunnettu puuhamies kuvaa.
Toinen hyöty – Myöhäsen sanoin lottovoitto – on se, että lentokenttä saatiin paikoituskäyttöön. Joka suunnasta saapuvat henkilöautot ohjataan sinne 2-tieltä.
”Sieltä pääsee parin minuutin välein yhteiskyydillä radalle.”
”Tai kun on ajanut pitemmän matkan, on hyvä vähän jaloitella. Radalle on matkaa reilu kilometri, koko matkan jalankulkutietä”, Myöhänen vinkkaa.
Ruuhkia voi silti syntyä. Viisaat saapuvat aamulla ajoissa: koko aamupäiväksi radalle on siksi järjestetty ohjelmaa.
Vaikka järjestelyt olivat haastattelua tehtäessä kiivaimmillaan, toimitusjohtaja huokuu hyvää tuulta.
”Olemme yrittäneet järjestelyissä suhtautua pieniinkin yksityiskohtiin pieteetillä”, hän sanoo.
Erityisesti on paneuduttu yleisöalueen palveluihin. Alue on jaettu kymmeneen sektoriin, joista jokaiselta löytyvät toto sekä ruokaa ja juomaa, vesipiste ja wc.
Näin pyritään välttämään edestakaisin kulkemisesta aiheutuvaa tungosta.
Myyntipisteet on hauskasti nimetty entisten satakuntalaisten ravikuninkaallisten mukaan.
”Sinne on hyvä sopia treffit. Voi kaverille sanoa, että mennäänpä Akapeetukselle. Joka totopisteessä on myös opastus sen alueen muihin palveluihin.”
Satakunnan noin 20 hevosystäväinseuraa ja hevosjalostusliiton puheenjohtaja Maarit Hollmèn ovat uskomaton voimavara, toimitusjohtaja kiittelee.
Kaksi seuraa vastaa yhdessä yhden sektorin ravintolapalveluista, siivouksesta ja järjestyksenpidosta.
Kokonaisjärjestelyt sitovat viikonloppuna noin 850 vapaaehtoista.
”Lämmittää mieltä, miten tärkeitä nämä yhteisöt ovat hevostaloudelle. Sieltä se voima kumpuaa hevosalaan. Sen varaan voisi rakentaa enemmänkin.”
Tapahtuman uudistetut verkkosivut ovat keränneet hienosti liikennettä. Asiaan kuuluvasti pääesiintyjät kiinnostavat eniten: kuninkuusravirankingin päivät näkyvät kevään ja kesän kävijävirrassa selvinä piikkeinä.
Viikonlopun aattona radalla myydään 19:ta 2-vuotiasta suomenhevosvarsaa, minkä saama huomio jopa yllätti Hannu Myöhäsen.
Varsan omistajien kanssa tehtiin yhteistyötä nykyaikaiseen ”sosiaalisen median henkeen”: myyjät esittelevät kasvattinsa omin tekstein.
Uudenlaista yhteistyötä osoittaa sekin, että lipunmyyntiä varten rakennettu verkkokauppa ja muu verkkoteknologia siirtyvät ensi vuoden järjestäjien, joensuulaisten, käyttöön sellaisinaan.
KAIJALEENA RUNSTEN
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
