Kokit lähtivät keittiöistä kadulle
Ravintola Rustikin kokki Aki Kinnunen (vas.), vuoropäällikkö Marko Antikainen ja ravintolapäällikkö Kimmo Kauhanen valmistivat possun sisäfileetä. Jarkko Sirkiä Kuva: Viestilehtien arkistoKuopio (MT)
Märkä sää ei säikäyttänyt avajaispäivän maistelijoita Kuopion keskustassa järjestetyssä katuruokatapahtumassa. Lähiseudun ravintolat olivat loihtineet annoksia paikallisia raaka-aineita ja sesonkia kunnioittaen.
Satoa Kuopio Food Festivalin ideana on tarjota lähellä tuotetuista raaka-aineista tehtyjä ruoka-annoksia ravintoloiden valmistamana. Kävijät voivat ostaa niitä pikkurahalla ja nautiskella pitkien pöytien ääressä esiintyjien viihdyttämänä.
”Paikalliset raaka-aineet ammattilaisten tekemänä lautaselle ja kuluttajalle”, tiivistää yrityskoordinaattori Ilona Sares Pro Agria Pohjois-Savosta, joka toimi tapahtuman tuottajana.
Annoksissa käytetyn lähiruuan määrä vaihtelee.
”Me olemme esittäneet toiveen, että ainakin yhdessä annoksessa olisi lähituotteita. Muutamalla ravintolalla on kaikissa annoksissa lähituotteita”, Sares sanoo.
Satoa Kuopio Food Festival on osa Ruoka Savo -hanketta. Hanketta rahoittaa elykeskuksen maaseuturahasto. Pohjois-Savon elykeskuksen maaseutustrategian visiona on, että vuonna 2020 Pohjois-Savo on valtakunnallisesti ja kansainvälisesti tunnettu ruokamaakunta.
Tapahtumaan osallistui 24 ravintolaa. ”Emme ole markkinoineet oikeastaan lainkaan tapahtumaa ravintoloille. Ravintoloiden määrä tuplaantui viime vuodesta”, Sares kertoo.
Ravintolat tulevat tapahtumaan markkinoimaan osaamistaan ja tuotteitaan.
Tapahtuman markkinoinnin kulmakiviä ovat ravintoloiden asiakaskunta ja sosiaalinen media. ”Yksi ravintola saa käyttöönsä 24 ravintolan asiakkaat.”
Kaksipäiväisessä tapahtumassa myytiin arviolta 36 000 ruoka-annosta.
Ravintola Rustik oli jo viime vuonna mukana tapahtumassa.
Ravintolapäällikkö Kimmo Kauhanen pitää tärkeänä markkinoinnin lisäksi tapahtuman ilmapiiriä ja asiakkaiden kohtaamista. ”Tulemme esille rennossa ilmapiirissä, kenelläkään ei ole kiire ja kaikilla on hyvä mieli. Tapahtumassa ammennetaan asiakkaan lähellä olemisesta.”
Kauhanen arvioi, että heidän ravintolansa käyttää noin 70 prosenttisesti Pohjois-Savon alueella tuotettua ruokaa.
Kauhasen mukaan tapahtuma tuo vaihtelua ravintolan arkeen.
”Tämä on erilaista kuin normaalisti: saa keskustella ja ottaa kontaktia asiakkaisiin. Keittiö pääsee innovoimaan raaka-aineita eri tavalla kuin ravintolaympäristössä.”
Myös toisten ravintoloiden läsnäolo tuo väriä päivään. ”Tässä kun ollaan lähekkäin, käydään haastelemassa. Ollaan kuin yhtä suurta perhettä kadun varrella.”
Festivaalin nimi kielii siitä, että tapahtumaan tavoitellaan myös ulkomailta kävijöitä. Ilona Sareksen mukaan ruokamatkailu on kasvava liiketoiminnan ala. ”Teemme sitä niin vähän, että meillä ei ole kuin voitettavaa.”
Sares kertoo, että ensi vuonna aiotaan tehostaa tapahtuman kansainvälistä markkinointia esimerkiksi Saksan suuntaan. Hän väläyttää myös uusia ideoita lähituottajien ja ammattikeittiöiden yhdistämisestä tapahtumissa.
”On suunnitelmia, että lähdemme mukaan Kuopio Tanssii ja Soi -tapahtumaan.”
Henni Laitala
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
