Opel: Kaikkia sähköautoja valmistetaan tappiolla
Ladattavia hybridejä ei jakseta ladata. Autot ovat vielä liian kalliita.Sähköautoja odottaa loistava tulevaisuus. Toistaiseksi ne ovat kuitenkin liian kalliita kuluttajille ja niiden valmistaminen on tappiollista.
"Tuskin kukaan valmistaa sähköautoja kannattavasti. Niiden valmistusmäärien pitäisi olla huomattavasti suurempia", toteaa Suomen Opelin toimitusjohtaja Rami Kittilä.
Opelin Ampera on siitä hyvä esimerkki. Kehuista huolimatta pistokehybridin ensimmäisen sukupolven myynti ei noussut riittävän suureksi.
Uusi Ampera-e on sähköauto. Sille löytynee asiakkaita esimerkiksi Norjasta ja Saksasta ja muista maista, joissa sähköautoilua tuetaan.
Kittilän mukaan sähköautoissa maksaa akkuteknologia. Amperalle luvattu 500 kilometriä ei irtoa ilmaisella.
Kittilän arvioi, että Amperan hinta saattaisi meillä asettua 43 000 euron tuntumaan. Amperaa ei kuitenkaan tällä tietoa olla tuomassa Suomeen.
Valtio on meilläkin pohtinut sähköautojen tukemista. Ilmassa on pyöritelty 4 000 euron tukea sähköauton hankintaan.
Kittilän mukaan kaavailtu tuki ei riitä sähköautojen kaupan laajamittaiseen käynnistämiseen.
"Autojen hinnan pitäisi painua 35 000 euron tuntumaan. Nopein tapa olisi tarjota työsuhdesähköautoille kannustinta."
Kittilän esittämässä hintaluokassa sähköautojen läpimurtoa yrittää Renaultin Zoe.
Sähköautojen sijaan kaupaksi käyvät hybridit. Ladattavien hybridien viralliset päästölukemat ovat matalat, mikä pienentää niiden autoveroa.
Hybridien ostajat saavat edut autoa ostaessaan. Kittilä epäilee, etteivät he jaksa oikeasti ladata autoa jokaisen käytön jälkeen. Silloin ladattavan hybridin ekologiset edut jäävät saavuttamatta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

