Sadat maaseutubussit eivät kulje enää syksyllä
Ensi kuussa kolmisensataa bussivuoroa loppuu, uusia reittejä avautuu kilpailulle ja hintoja muutetaan. EU-asetus pisti Suomen bussiliikenteen uusiksi.
Maaseudun Tulevaisuuden elykeskuksille tekemän soittokierroksen mukaan rajuimmat lakkautukset osuvat Itä-Suomeen. Muualla maassa puhutaan etenkin hiljaisten vuorojen yksittäisistä vähennyksistä.
Uusi asetus ajoi maaseutubussit hankalaan tilanteeseen. Laki eriyttää linja-autoyritysten tarjoamat palvelut julkisesti rahoitetusta liikenteestä. Se tarkoittaa, että markkinalähtöisesti toimivaa liikennettä ei saa enää tukea verovaroin.
Uusia vaatimuksia tulee myös linja-autoyritysten kilpailuttamiseen.
Linja-autoliiton toimitusjohtajan Mika Mäkilän mukaan bussiliikenne on markkinalähtöistä siellä, missä lipputulot mahdollistavat liikenteen. Hiljaisia vuoroja on ollut vaikea kilpailuttaa ja tukea vähäisin määrärahoin.
”Markkinoilla on vähän tarjontaa, ja julkisella puolella on vielä vähemmän mahdollisuuksia ostaa.”
Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan vuorojen muutos ei juuri näy valtakunnallisesti. Joillakin alueilla yhteydet voivat myös parantua ja hinnat laskea.
Ensimmäinen siirtymäaika päättyy heinäkuussa. Takaraja on vuoden 2019 lopulla, joten monen alueen bussiliikenne on vielä ratkaisematta.
”Huonointa Pohjois-Karjalassa ovat liikennejärjestelyt”, eläkeläinen Terttu Rönty sanoo.
Sivu 5
Nyt eletään
kesäkuun alkua, eikä tiedetä, tuleeko linja-auto elokuussa. «
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
