Suuri osa suomalaisista on huolissaan pyykinpesuaineen ympäristövaikutuksista – silti kolmasosa tekee yhden räikeän mokan
Kuluttajat eivät aina myöskään osaa arvioida, miten iso pakkaus pesuainetta ja pienemmässä pakkauskoossa myytävä tiiviimpi pesuaine suhteutuvat toisiinsa.
Yli puolet suomalaisista on huolissaan pyykinpesuaineen ympäristövaikutuksista. Kuva: Kankaanpää JaanaTuoreen Kantar TNS:n Serto-pesuainebrändille tekemän kuluttajatutkimuksen mukaan yli puolet suomalaisista on huolissaan pyykinpesuaineen ympäristövaikutuksista, mutta silti joka kolmas vastaajista myöntää, ettei koskaan mittaa pesuaineen määrää pestessään pyykkiä.
"Tutkimustulos on siinä mielessä huolestuttava, että pesuaineen oikea annostelu on ensimmäinen ja tärkein tapa, millä kuluttaja voi vaikuttaa pyykinpesun ympäristövaikutuksiin", KiiltoClean Oy:n brand manager Anna-Kaisa Tarjasalo kommentoi tiedotteessa.
Samasta kyselytutkimuksesta selviää myös, että kuluttajat eivät aina osaa arvioida, miten iso pakkaus pesuainetta ja pienemmässä pakkauskoossa myytävä tiiviimpi pesuaine suhteutuvat toisiinsa. Vastaajien mukaan suurin syy ostaa iso pakkaus on se, ettei pesuainetta tarvitsisi ostaa niin usein. Tarjasalo muistuttaa, ettei suuri pakkauskoko välttämättä ole pienempää pakkauskokoa riittoisampi.
"Oikealla annostuksella tiiviimmän reseptin pesuaine voi olla jopa riittoisampi kuin suuremmassa pakkauksessa myytävä pesuaine", hän huomauttaa.
Serton tilaamaan kuluttajatutkimukseen vastasi 1096 suomalaista. Kyselytutkimus toteutettiin verkkokyselynä 18.–23.1.2019 välillä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
