Kesärenkaisiin vaihtaminen vasta alussa – kesäkumit koko maassa noin kuukauden päästä
Kesärenkaiden vaihdon ajankohtaan ei juurikaan vaikuta se, onko autossa talvirenkaina kitkarenkaat vai nastarenkaat.
Sähköauto vaatii isomman rengaspaineen kuin polttomoottoriauto, koska sähköauto painaa enemmän. LEHTIKUVA / MARKKU ULANDER.Kesärenkaiden vaihtaminen autoihin on vasta päässyt alkuun, kertoo Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora. Vaihtoruljanssi käynnistyi hänen mukaansa varsinaisesti pääsiäisen jälkeen eli päättyvällä viikolla.
”Kesärenkaat on vaihdettu koko maassa vasta ehkä toukokuun toisella viikolla, riippuen Lapin ajokeleistä. Etelä-Suomessa renkaiden vaihto alkaa olla tehty vappuun mennessä”, Nuora arvioi.
Hän varoittaa tekemästä sitä virhettä, että vaihtaa etelässä kesärenkaat huhtikuussa, jos aikeena on ajella vielä tämän kuukauden aikana Lapin-lomille.
Nuoran mukaan kesärenkaiden vaihdon ajankohtaan ei juurikaan vaikuta se, onko autossa talvirenkaina kitkarenkaat vai nastarenkaat.
Autonrengasliiton puheenjohtaja painottaa, että rengaspaineiden nostaminen riittävän korkeiksi on keskeisen tärkeää niin renkaiden vaihdon yhteydessä kuin muutenkin.
”Suomalaiset ajavat keskimäärin liian matalilla rengaspaineilla. Se lisää sekä renkaiden kulumista että polttoaineen kulutusta.”
Kun siirrytään sähköautokantaan, on syytä muistaa, että sähköauto vaatii isomman rengaspaineen kuin polttomoottoriauto. Syynä on se, että sähköautot ovat akkujensa takia painavampia. Sähköautoissa voi käyttää samanlaisia renkaita kuin perinteisissäkin henkilöautoissa, mutta sähköautoihin valmistetaan myös vain niihin tarkoitettuja renkaita.
Paremman arvosanan Nuora antaa Suomen autoilijoille siitä, että renkaat vaihdetaan uusiin riittävän aikaisin. Hänen mukaansa kelvollinen tapa mitata kesärenkaan kuluneisuus on monelle tuttu kolikkomittaus: asetetaan kahden euron kolikko renkaan uraan ja katsotaan sivusta, jääkö kolikon hopeinen reuna näkyviin. Jos kolikon reuna peittyy kokonaan, on kesärenkaissa vielä kulumisen varaa.
”On hyvä huomata myös se, että näin keväisin kesärenkaan kuluminen on nopeampaa kuin keskikesällä ja syksymmällä.”
Syynä tähän on Nuoran mukaan se, että tienpinnat ovat keväällä karheampia nastarenkaiden ja talvikelien jäljiltä eikä esimerkiksi mahdollisia halkeamia tai kuoppia ole vielä ehditty paikata.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




