E-18 moottoritie saa heti valmistuessaan kilpailijoita
ILKKA TIRKKONEN
Vuosikymmenen loppupuolella valmistuvan E18-moottoritien vetovoima joutuu koetukselle, kun Venäjälle suuntautuvista logistiikkakuljetuksista kilpailevat myös Suomen eteläpuoliset väylät.
Jopa yli 20 prosenttia Venäjän tuonnista on kulkenut Suomen kautta transitoliikenteenä.
Professori Lauri Ojala kertoi Väylästä vetovoimaa -seminaarissa torstaina, että lähivuosikymmeninä tieverkko ja kansainvälisen liikenteen sujuvuus parantuvat Suomen eteläpuolella. Myös reitti Mustanmeren kautta on vahvistumassa.
Isoja tie- ja ratahankkeita käynnistyy lähivuosina Puolan ja Luoteis-Venäjän alueella, Ruotsissa ja Baltiassa.
Suomen suhteellinen kilpailuasema Venäjän-liikenteessä voi Ojalan mukaan heikentyä.
”Venäjän talouskasvun myötä liikennemäärät ja kauppa tulevat kasvamaan. Suomen kautta tulevan tavaran viipale pienenee, mutta koko kakku kasvaa”, Ojala sanoo puhelimessa perjantaina.
”Kaikkea liikennettä ei tarvitsekaan saada tänne”, muistuttaa johtaja Ilkka Tirkkonen DB Schenker East:istä.
Hän toppuuttelee ajatuksia E-18:stä Euroopan unionin yhteytenä Venäjälle. Tirkkonen pitää tietä ennen kaikkea pohjoismaisena maantiekuljetusväylänä.
Kaakkois-Suomen E-18 -kasvukäytävähankkeessa on pohdittu, miten tie olisi muutakin kuin tie. Ajatuksena on ottaa kunnat ja yritykset mukaan suunnittelemaan palveluja tien yhteyteen.
Seuraavaksi harkitaan Oslosta Pietariin ulottuvan kasvukäytäväajattelun käynnistämistä.
Oleellista palvelujen toimivuudessa on Tirkkosen mukaan kuljettajan nahkoihin pääseminen.
Venäläisten Suomen-matkailu kasvaa ja matkailijat haluavat viedä mukanaan kalaa. Ammattikuljettajat taas etsivät kohtuuhintaisia tienvarsimotelleja.
Kehysriihessä torstaina päätetty lisärahoitus takaa, että E18 valmistuu vuosikymmenen loppuun mennessä.
Viimeisen puuttuvan pätkän, Haminan ja Vaalimaan välin, suunnittelu on tarkoitus käynnistää vuonna 2014. Rakentaminen tapahtuu elinkaarimallilla.
Paraikaa käynnissä ovat isot rakennustyöt. Haminan ohitustie ja Kotka–Koskenkylän -väli avataan liikenteelle moottoritienä 2014.
Tirkkonen näkee Pietarin ja eteläisen Suomen elävän tulevaisuudessa tiiviissä yhteydessä.
”Ei ole mahdotonta, että Suomeen tulisi tavaraa Pietarin sataman kautta.”
PAULA TAIPALE
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
