Valvontabyrokratia uhka yrittäjyydelle
Viranomaiset sovelsivat väärää kalankäsittelyohjetta ja estivät myynnin, Pentti Parviainen syyttää. Kari Salonen Kuva: Viestilehtien arkistoKiersin markkinoita ja messuja 25 vuotta tekemässä kalaruokia ennen kuin terveystarkastajat lopettivat toimintani.
Kaustisen kansanmusiikkijuhlien 3 100 euroa maksavan ja kuusi päivää kestävän myyntipaikan toiminta päättyi ennenaikaisesti.
Viranomaiset tarkkailivat valmistettavien kalojen lämpötiloja. He löysivät kalafileen, jonka pintalämpötila oli 6,4 astetta.
Viranomaisten mukaan heillä oli oikeus siirtää kalat roskikseen. Kalafileen lämpötila oli heidän mukaan 0,4 astetta liian korkea.
Olin elintarvikevirasto Eviran toimialajohtaja Pirjo Korpelaan yhteydessä 28.7.2014. Hänen mukaan pakastekalasta pitää pystyä valmistamaan ruokaa.
Kaustisen valvontaviranomaiset vaativat, että jäätyneestä kalafileestä pitää pystyä tekemään kala-annoksia. Jokainen pakastefileetä paistanut tietää, ettei paistaminen onnistu ennen kuin kalafileet ovat täysin sulaneet. Puolikypsän kalapalan syöttäminen ihmisille on edesvastuutonta, vaikka viranomaiset siihen velvoittavat.
Viranomaiset sovelsivat valvontaohjetta, joka koski pakastamatonta sulaa kalaa, ei pakastettua.
Kaksi terveystarkastajaa ja valvontaeläinlääkäri sulkivat myyntitoiminnan ja siten estivät saamasta yli 10 000 euron myyntitulot. Pidän heitä aiheutuneiden vahinkojen maksajana.
Kävin Kaustisella ja Kokkolassa seitsemässä kauppaliikkeessä Kaustisen kansanmusiikin tapahtuman aikana. Kaikissa niissä myytiin Norjan lohta ilman nostopäivämerkintää. Yleisesti myytiin vihiruodotonta Norjan lohifileetä.
Vihiruodon poistaminen koneellisesti fileestä vaatii vähintään neljä vuorokautta vanhaa kalaa. Tuoreemmasta kalasta ruotoa ei voi poistaa, sillä se katkeaa.
Yli neljä päivää vanhaa Norjan lohifileetä ei myynyt nostopäivämerkinnän mukaan kukaan. Kaustisella myytiin Norjan lohta, joka oli tullut Norjasta kalaliikkeen kautta kaupan tiskille vuorokaudessa.
Norjan lohi kaupoissa on kautta linjan viikosta kahteen vanhaa. Tätä ei voi sanoa asiakkaille, sillä sitä ei osta kukaan. Norjan lohen nostopäivän häivyttäminen on yleinen tapa, joka on tapahtunut valvontaviranomaisten silmien alla. Milloin saadaan Norjan lohen nostopäivämerkinnät totuudenmukaisiksi?
Evira on organisoinut Oiva-järjestelmän, jonka piiriin kuuluu 37 000 kauppaa ja ravintolaa. Ensi vuonna toiminta laajenee koskemaan kaikkia elintarvikeyrittäjiä.
Yrittäjällä voi olla maakunnan parhaat elintarvikkeet tai kaupungin parhaat ravintolapalvelut, mutta esimerkiksi komeron epäsiisteys tai päähineen puuttuminen antaa hymynaaman, jonka kansalaiset yhdistävät ajatukseen, että tuotteet tai palvelut ovat huonoja.
Hymynaamaan liittyy häpeärangaistus. Se lisää yrittäjyyden kustannuksia ja estää halukkuutta perustaa uusia yrityksiä. Hymynaamalla annetaan viranomaisille mielivaltaiset valtuudet lannistaa yrittäjä.
Yrittäjät tarvitsevat ympäristön, joka motivoi huippusuorituksiin. Viranomaiset tarvitsevat kannettavan eri asteisen virkamerkin, joka osoittaa, kuinka hyvin viranomaiset ovat onnistuneet edistämään työllisyyttä ja elinkeinojen toimintaedellytyksiä.
Kysyn Elintarvikevirastolta, miten puolustelette hymynaamaa, jonka yrittäjät ovat valmiita hautaamaan.
Pentti Parviainen
kalanviljelijä
Taivalkoski
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
