vierasyliö Lähiruuan kysyntään pitää vastata
Paikallisuus ja paikallinen ruoka koetaan Suomessa
kiinnostaviksi. Kuluttajat
arvostavat sellaisia tuotteita
ja palveluita, joihin he voivat yhdistää alkuperän tuntemuksen ja tuottajan tuttuuden.
Erityisesti kesäkautena
erilaiset sesonkituotteet
hankitaan perheiden kesäpaikkojen läheisiltä tuottaja- ja myyntitoreilta tai kauppapaikoilta.
Paikallisuutta omissa tuotteissaan korostavan yrittäjän näkökulmasta viime vuosien yhteiskunnallinen keskustelu
ja vahvat poliittiset kasvutavoitteet sekä myönteinen yritystoiminnan kehittämisilmapiiri antavat mahdollisuuksia myös yrityksen kasvustrategiaan.
Lähiruuan kasvavaan
kysyntään vastaaminen
edellyttää lähiruuan tarjonnan kasvua.
Lähiruoka tarjoaa viljelijöille mahdollisuuden erottua massatuotannosta ja pyrkiä parantamaan kannattavuutta
tuottamalla korkealaatuisia tuotteita paikallisille markkinoille.
Lähiruokamarkkinoiden kasvun tiellä on kuitenkin myös esteitä ja rajoitteita.
Lähiruuan tuottajaksi
ryhtyminen edellyttää usein viljelijältä uusia toimintoja
ja ajattelutapaa. Ennen lähiruuan tuottajaksi ryhtymistä viljelijän tulee laaja-alaisesti arvioida toimintansa uudistusta ja erityisesti tuotteidensa
markkinointistrategiaa.
Myös yritystoiminnan
kannalta tärkeät yhteistyökuviot tarjontaketjun sisällä
vaativat usein kehittämistä. Lähiruuan tarjontaketjun
osapuolia tuottajan lisäksi
ovat muun muassa rehu- ja lannoiteteollisuus, tuotteiden jatkojalostajat, tuotantoa ja jatkojalostusta palvelevat alat, vähittäiskauppa, ravintolapalvelut sekä kuluttajat.
Kesällä 2012 tehdyn puhelinhaastattelu- ja internetkyselyn perusteella yritystoiminnan kehittämisen suurimpina
esteinä nähtiin ajanpuute, lainsäädännön vaatimukset sekä yrityksen sijainti ja
etäisyydet myyntipaikoista.
Hektisyyttä toimintaan
tuo yritystoiminnan kokonaisvaltaisuus. Tuotannon ja
tuotteen hallitsemisen lisäksi
muun muassa markkinointi, tuotekehitys ja lainsäädännön vaatimukset vievät oman
aikansa.
Lainsäädännön kokivat
erityisen haastaviksi yritykset, jotka tuottivat meijerituotteita ja lihajalosteita. Myös lainsäädännön mukaisissa käytännön toimintatavoissa koettiin
epävarmuutta siitä, mikä on riittävä taso määräysten
noudattamiselle.
Pitkä etäisyys myyntipisteille ja myynnin sesonkiluonteisuus koettiin myös haastaviksi. Samoin haja-
asutusalueella sijaitsevat
yritykset kokivat uusien
asiakkaiden löytämisen omalta toiminta-alueeltaan vaikeaksi.
Suoramyynti, lähiruokamyyntipiste ja keskusliike
olivat yrittäjien käyttämät pääasialliset myyntikanavat.
Omaan osaamiseensa yrittäjät suhtautuvat luottavaisesti, eikä sitä juurikaan nähty toiminnan kannalta rajoittavana tekijänä. Myöskään pitkäaikaisten
asiakassuhteiden puute ei
näyttäytynyt esteenä.
Vastanneista melkein 90 prosenttia näki, että yritystoiminnalle on jatkaja, eli
toiminnan jatkuvuus nähtiin siten turvattuna.
Paikallista kilpailutilannetta eivät yrittäjät koe toimintaansa
rajoittavana. Noin neljännes vastaajista kokee työvoiman saannin, rahoituksen järjestämisen ja markkinointikanavien löytämisen esteenä.
Yli 80 prosentilla vastaajista
on yhteistyötä muiden alalla
toimivien yritysten kanssa. Yhteistyö koskee erityisesti tuotannollista ja markkinoinnillista yhteistyötä, esimerkiksi yhteismyynnin järjestämistä.
Yhteismyyntipisteitä muiden yrittäjien kanssa on vastaajista neljäsosalla. Noin puolet
vastaajista on joutunut kieltäytymään yhteistyöstä, lähinnä resurssien puutteen vuoksi.
Yrityksiltä kysyttiin myös
tämänhetkisen toiminnan
kehittämisen suuntia. Yli 60 prosenttia yrityksistä pyrkii kasvamaan avautuvien mahdollisuuksien mukaan. Lisäkasvu
vaatisi usein kuitenkin lisätyövoiman palkkaamista, ja sen hankkimisen kynnys koetaan
korkeaksi.
Puolet yrityksistä ilmoitti työvoiman tarpeensa kuitenkin
lisääntyvän seuraavien viiden
vuoden aikana. Vain yksi yritys ilmoitti työvoiman tarpeensa vähenevän.
Voimakkaasti kasvuhakuiseksi tai ilman kasvutavoitteita
olevaksi ilmoittautui vain muutama yritys. Neljäsosa
yrityksistä pyrkii säilyttämään nykyisen asemansa.
Yrityksistä noin 60 prosenttia näki nykyisten tuotteiden tuotannon lisäämisen
tärkeimpänä yksittäisenä
keinona yritystoiminnan
laajentamiseen.
Yli puolet yrityksistä ilmoitti
yritystoiminnan laajentamiseen myös yhdistelmiä kysytyistä keinoista eli nykyisen tuotannon lisäämisen lisäksi uusien tuotteiden kehittämisen, yhteistyön lisäämisen muiden yritysten kanssa ja tuotteiden jalostusasteen noston.
Viime aikoina lähiruokakeskustelussa on noussut
esiin tuotteiden kysynnän ja tarjonnan kohtaamattomuus. Tuottajien mielestä ostajia
on vaikea löytää, ja samanaikaisesti ostajat harmittelevat, miten vaikeaa on löytää
paikallinen tavarantoimittaja.
Tällaisia viitteitä antaa myös tutkimus. Yrityksen
sijainti ja asiakkuuksien lisääminen koetaan ongelmaksi.
Laajemmalla yritysten välisellä yhteistyöllä edistettäisiin tuottajien vahvempaa esilläoloa ja näkyvämpää markkinointia. Yksittäisen tuottajan
volyymi ei usein riitä kattamaan
esimerkiksi kunnallisten
ruokapalveluiden tarvetta, mutta muutaman tuottajan yhdistäessä voimavaransa
uusia myyntikanavia voi
avautua.
Tärkeää olisikin tarkastella
ruokasektorin kasvua edistäviä ja erityisesti pk-sektorin
uusien tuotteiden kehittämis- ja markkinointipolkuja sekä pienen yrityksen kasvun
dynamiikkaa.
Kynnys lisätyövoiman
palkkaamiselle vaikutti tässä tutkimuksessa olevan merkittävä este kasvulle, vaikka
tuotteilla kysyntää olisikin.
PASI RIIKONEN
HELI KAURIINOJA
Riikonen on MTT taloustutkimuksen erikoistutkija ja Kauriinoja tutkimusharjoittelija.
Kirjoitus perustuu MTT:ssa käynnissä olevaan ”Lähiruoan kasvun strategiat ja ympäristöt” –tutkimushankkeeseen ja siinä kesällä 2012 toteutettuun 43 lähiruokayritykselle tehtyyn puhelinhaastattelu- ja
internetkyselyyn.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
