Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • vierasyliö Lähiruuan kysyntään pitää vastata

    Paikallisuus ja paikallinen ruoka koetaan Suomessa

    kiinnostaviksi. Kuluttajat

    arvostavat sellaisia tuotteita

    ja palveluita, joihin he voivat yhdistää alkuperän tuntemuksen ja tuottajan tuttuuden.

    Erityisesti kesäkautena

    erilaiset sesonkituotteet

    hankitaan perheiden kesäpaikkojen läheisiltä tuottaja- ja myyntitoreilta tai kauppapaikoilta.

    Paikallisuutta omissa tuotteissaan korostavan yrittäjän näkökulmasta viime vuosien yhteiskunnallinen keskustelu

    ja vahvat poliittiset kasvutavoitteet sekä myönteinen yritystoiminnan kehittämisilmapiiri antavat mahdollisuuksia myös yrityksen kasvustrategiaan.

    Lähiruuan kasvavaan

    kysyntään vastaaminen

    edellyttää lähiruuan tarjonnan kasvua.

    Lähiruoka tarjoaa viljelijöille mahdollisuuden erottua massatuotannosta ja pyrkiä parantamaan kannattavuutta

    tuottamalla korkealaatuisia tuotteita paikallisille markkinoille.

    Lähiruokamarkkinoiden kasvun tiellä on kuitenkin myös esteitä ja rajoitteita.

    Lähiruuan tuottajaksi

    ryhtyminen edellyttää usein viljelijältä uusia toimintoja

    ja ajattelutapaa. Ennen lähiruuan tuottajaksi ryhtymistä viljelijän tulee laaja-alaisesti arvioida toimintansa uudistusta ja erityisesti tuotteidensa

    markkinointistrategiaa.

    Myös yritystoiminnan

    kannalta tärkeät yhteistyökuviot tarjontaketjun sisällä

    vaativat usein kehittämistä. Lähiruuan tarjontaketjun

    osapuolia tuottajan lisäksi

    ovat muun muassa rehu- ja lannoiteteollisuus, tuotteiden jatkojalostajat, tuotantoa ja jatkojalostusta palvelevat alat, vähittäiskauppa, ravintolapalvelut sekä kuluttajat.

    Kesällä 2012 tehdyn puhelinhaastattelu- ja internetkyselyn perusteella yritystoiminnan kehittämisen suurimpina

    esteinä nähtiin ajanpuute, lainsäädännön vaatimukset sekä yrityksen sijainti ja

    etäisyydet myyntipaikoista.

    Hektisyyttä toimintaan

    tuo yritystoiminnan kokonaisvaltaisuus. Tuotannon ja

    tuotteen hallitsemisen lisäksi

    muun muassa markkinointi, tuotekehitys ja lainsäädännön vaatimukset vievät oman

    aikansa.

    Lainsäädännön kokivat

    erityisen haastaviksi yritykset, jotka tuottivat meijerituotteita ja lihajalosteita. Myös lainsäädännön mukaisissa käytännön toimintatavoissa koettiin

    epävarmuutta siitä, mikä on riittävä taso määräysten

    noudattamiselle.

    Pitkä etäisyys myyntipisteille ja myynnin sesonkiluonteisuus koettiin myös haastaviksi. Samoin haja-

    asutusalueella sijaitsevat

    yritykset kokivat uusien

    asiakkaiden löytämisen omalta toiminta-alueeltaan vaikeaksi.

    Suoramyynti, lähiruokamyyntipiste ja keskusliike

    olivat yrittäjien käyttämät pääasialliset myyntikanavat.

    Omaan osaamiseensa yrittäjät suhtautuvat luottavaisesti, eikä sitä juurikaan nähty toiminnan kannalta rajoittavana tekijänä. Myöskään pitkäaikaisten

    asiakassuhteiden puute ei

    näyttäytynyt esteenä.

    Vastanneista melkein 90 prosenttia näki, että yritystoiminnalle on jatkaja, eli

    toiminnan jatkuvuus nähtiin siten turvattuna.

    Paikallista kilpailutilannetta eivät yrittäjät koe toimintaansa

    rajoittavana. Noin neljännes vastaajista kokee työvoiman saannin, rahoituksen järjestämisen ja markkinointikanavien löytämisen esteenä.

    Yli 80 prosentilla vastaajista

    on yhteistyötä muiden alalla

    toimivien yritysten kanssa. Yhteistyö koskee erityisesti tuotannollista ja markkinoinnillista yhteistyötä, esimerkiksi yhteismyynnin järjestämistä.

    Yhteismyyntipisteitä muiden yrittäjien kanssa on vastaajista neljäsosalla. Noin puolet

    vastaajista on joutunut kieltäytymään yhteistyöstä, lähinnä resurssien puutteen vuoksi.

    Yrityksiltä kysyttiin myös

    tämänhetkisen toiminnan

    kehittämisen suuntia. Yli 60 prosenttia yrityksistä pyrkii kasvamaan avautuvien mahdollisuuksien mukaan. Lisäkasvu

    vaatisi usein kuitenkin lisätyövoiman palkkaamista, ja sen hankkimisen kynnys koetaan

    korkeaksi.

    Puolet yrityksistä ilmoitti työvoiman tarpeensa kuitenkin

    lisääntyvän seuraavien viiden

    vuoden aikana. Vain yksi yritys ilmoitti työvoiman tarpeensa vähenevän.

    Voimakkaasti kasvuhakuiseksi tai ilman kasvutavoitteita

    olevaksi ilmoittautui vain muutama yritys. Neljäsosa

    yrityksistä pyrkii säilyttämään nykyisen asemansa.

    Yrityksistä noin 60 prosenttia näki nykyisten tuotteiden tuotannon lisäämisen

    tärkeimpänä yksittäisenä

    keinona yritystoiminnan

    laajentamiseen.

    Yli puolet yrityksistä ilmoitti

    yritystoiminnan laajentamiseen myös yhdistelmiä kysytyistä keinoista eli nykyisen tuotannon lisäämisen lisäksi uusien tuotteiden kehittämisen, yhteistyön lisäämisen muiden yritysten kanssa ja tuotteiden jalostusasteen noston.

    Viime aikoina lähiruokakeskustelussa on noussut

    esiin tuotteiden kysynnän ja tarjonnan kohtaamattomuus. Tuottajien mielestä ostajia

    on vaikea löytää, ja samanaikaisesti ostajat harmittelevat, miten vaikeaa on löytää

    paikallinen tavarantoimittaja.

    Tällaisia viitteitä antaa myös tutkimus. Yrityksen

    sijainti ja asiakkuuksien lisääminen koetaan ongelmaksi.

    Laajemmalla yritysten välisellä yhteistyöllä edistettäisiin tuottajien vahvempaa esilläoloa ja näkyvämpää markkinointia. Yksittäisen tuottajan

    volyymi ei usein riitä kattamaan

    esimerkiksi kunnallisten

    ruokapalveluiden tarvetta, mutta muutaman tuottajan yhdistäessä voimavaransa

    uusia myyntikanavia voi

    avautua.

    Tärkeää olisikin tarkastella

    ruokasektorin kasvua edistäviä ja erityisesti pk-sektorin

    uusien tuotteiden kehittämis- ja markkinointipolkuja sekä pienen yrityksen kasvun

    dynamiikkaa.

    Kynnys lisätyövoiman

    palkkaamiselle vaikutti tässä tutkimuksessa olevan merkittävä este kasvulle, vaikka

    tuotteilla kysyntää olisikin.

    PASI RIIKONEN

    HELI KAURIINOJA

    Riikonen on MTT taloustutkimuksen erikoistutkija ja Kauriinoja tutkimusharjoittelija.

    Kirjoitus perustuu MTT:ssa käynnissä olevaan ”Lähiruoan kasvun strategiat ja ympäristöt” –tutkimushankkeeseen ja siinä kesällä 2012 toteutettuun 43 lähiruokayritykselle tehtyyn puhelinhaastattelu- ja

    internetkyselyyn.

    Avaa artikkelin PDF