Näin Nokian tehdas teki päästötempun
Nokian moottoritehtaan päästöjen kiertäminen liittyy vuosituhannen vaihteen jälkeen voimaan tulleeseen liikkuvien työkoneiden moottorien tyyppihyväksyntään.
Linnavuoressa huomattiin, että moottoreiden päästömittaus on kaksivaiheinen. Ensin määritellään nimellisteho ja sen perusteella katsotaan, minkälaiset päästörajat moottorin pitää täyttää.
Yleensä ajatellaan, että nimellisteho on sama kuin moottorin maksimiteho.
Moottoridirektiivi oli tässä kohdin epätarkka ja jätti moottorin kierrosluvun valmistajan päätettäväksi. Valmistaja antoi mitata moottorin nimellistehon hieman aiempaa suuremmalla kierrosluvulla, jolloin moottorin tehossa päästiin alemmas.
Päästöjä suitsitaan moottorin tehon mukaan portaittain. Alle 37 kilowatin moottoreille on lievimmät päästörajat ja ehdot tiukentuvat, kun nimellisteho nousee. Seuraava raja on 56 kilowatin ja sitä seuraava 75 kilowatin kohdalla.
Agco Power tyyppihyväksytti kolmisylinterisen ja reilusti yli 70 kilowatin maksimitehoon yltävän moottorin ensin 55,5 kilowatin nimellisteholla ja viime tipassa ennen nimellistehokikkailun kieltämistä vuonna 2013 vielä 36 kilowatin nimellistehoiseksi.
Nimellisteho on vain päästöluokan määrittämistä varten. Moottorin päästöt mitattiin ennen tietyissä vakiopisteissä ja nyt koko kierroslukualueella tarkasti määrätyn ajosyklin mukaan.
Päästöluokilla kikkailu säästää Agco Powerin moottoritehtaalle ison tukun euroja ja antaa etumatkaa kilpailijoihin.
Valtran A-sarjan kolmisylinterisessä Linnavuoren moottorissa ei ole pakokaasujen kierrätystä eli EGR-järjestelmää, ei hiukkasloukkua eikä pakokaasuja puhdistavaa urealaitteistoa, SCR:ä.
Kilpailijat joutuvat käyttämään ainakin jotain niistä.
Tarkkaa tietoa päästörajoja kiertävien moottoreiden määristä ei ole, mutta Suomessa niitä on rekisteröity tällä vuosikymmenellä lähes 1 500. Niistä lähes tuhat on ollut Valtran A93-mallia. Mukana on kymmeniä Massey-Fergusoneja ja pari Fendtiä.
Kaikki A-sarjassa käytetyt moottorit ovat tai ainakin voivat olla vuoteen 2019 asti nykyisenlaisia. Seuraavaa päästönormia, stage 5:ttä, valmistellaan ja sen odotetaan tulevan voimaan neljän vuoden päästä.
Myös New Hollandilla näyttää olleen pyrkimystä samansuuntaiseen toimintaan.
Valtran moottoreiden päästöt voivat kikkailun ansiosta olla suuremmat kuin samantehoisia traktoreita valmistavilla kilpailijoilla.
Käytetään esimerkkinä Valtran A93-mallia, joka on suosituin kolmisylinterinen Valtra. Sen virallinen nimellisteho on 36 kilowattia, kun Valtra markkinoi traktoria 76-kilowattisena.
Valtran Stage 3A-moottori voi tupruttaa ilmaan yhteensä 7,5 grammaa hiilivetyjä ja typen oksideita sekä 0,6 grammaa hiukkaspäästöjä kilowattituntia kohti. Todellisuudessa moottori on tätä puhtaampi, muttei yllä 3B-normiin.
Kilpailijat voivat käyttää 75-kilowatin traktoreissa vielä vuoden Stage 3B:n mukaisia moottoreita, jossa rajat ovat 3,49 grammaa hiilivetyjä ja typenoksideja sekä 0,025 grammaa hiukkasia.
Stage 4 tuli voimaan vuosi sitten, mutta sitä pehmennettiin kahden vuoden siirtymäajalla, jolloin on lupa käyttää vanhan normin mukaisia moottoreita, jos ne on tehty ennen lokakuuta 2014. Viimeiset asennetaan vuoden päästä.
Sen jälkeen mennään Stage 4:n mukaan, jolloin hiilivetyjen ja typen oksidien katto on 0,59 grammaa kilowattituntia kohti.
Veikko Niittymaa
Juttua varten on haastateltu Trafin ja VTT Oy:n edustajia.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
