Koneyrittäjät peräävät muutoksia ajokorttiesitykseen
Matti peltola
LT-ajokortti pitää riittää myös yli kuuttakymppiä kulkeville traktoreille ja siirtymäajat ovat välttämättömiä, jotta yrittäjiä ei ajeta kohtuuttomaan tilanteeseen, sanoo toimitusjohtaja Matti Peltola Koneyrittäjien liitosta.
Peltola oli kuultavana eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnassa. Ajokorttiuudistusta viedään pikavauhtia läpi eduskunnassa, sillä lakimuutokset pitäisi saada voimaan vuoden vaihteessa samalla, kun EU avaa tiet nopeille traktoreille.
Peltolan mukaan lakiesityksessä on useita tarkennusta vaativia kohtia.
Kuorma-auto- tai yhdistelmäajoneuvokortin vaatiminen yli kuuttakymppiä kulkevilta traktoreita on ylimitoitettua ja vastoin aiempaa periaatetta, että ajokortti tulee suorittaa sillä ajoneuvolla, jolla myös ajetaan.
Peltolan mielestä traktorikysymyksissä törmätään usein virheellisiin väitteisiin ja rinnastuksiin kuorma-autokuljetusten kanssa. Kuljetusmuodot eivät kilpaile keskenään.
Yrittäjät voivat valita käyttämänsä kaluston vapaasti ja ajoneuvot poikkeavat käyttötarkoitukseltaan, käyttötavoiltaan kuin käyttöolosuhteiltaan olennaisesti.
”En päästäisi yhdistelmäajoneuvon kuljettajaa kylmiltään nopean traktorin rattiin.”
Peltola ehdottaa LT-ajokorttiin porrastusta.
Hänen mielestään peruskortin voisi ajaa 16-vuotiaana ja se riittää enintään kuuttakymppiä kulkeville traktoreille. Sitä nopeammille voisi olla LTE-kortti, jonka saamiseen vaaditaan 18 vuoden ikä ja kahden vuoden työkokemus traktoriajosta.
Myös ehdotetut ammattipätevyysvaatimukset ovat Peltolasta hankalia. Ammattipätevyys kytkettäisiin ajokorttivaatimuksiin ja C-ajokorttia edellyttäviin tiekuljetuksiin.
Peltola pitää ehtoa ylimitoitettuna. Ammattipätevyys liittyy tavarankuljetukseen tiellä. Suuri osa nopeista traktoreista päätyy työkonekäyttöön kuten lumenauraukseen. Ehdotettu 280 tunnin ammattipätevyyskoulutus antaa hyvin vähän työkoneella urakoiville.
Ajokorttiuudistus on jättämässä väliinputoajia, jos lakiin ei lisätä siirtymäsäännöksiä.
Viime vuosina liki puolet uusista traktoreista on hyväksytty yli 40 kilometriä kulkevina, jolloin niiden ajamiseen vaaditaan tammikuusta lähtien LT- tai C-ajokortti.
Siihen asti pärjää henkilöauton ajokortilla maa- ja metsätalouden ajoissa.
Maatalousajoja koskevaa poikkeusta ollaan poistamassa laista.
LT- ja C-kortteja ei ole kaikilla viljelijöillä saati puolisoilla, lomittajilla, tilojen nuorilla tai naapureiden kiireapulaisilla. Heillä ei ole ehkä asiaa tilan ykköstraktorin rattiin, mikäli hallituksen esitys menee sellaisenaan eduskunnasta läpi.
Trafin mukaan LT-ajokortteja on mitättömän vähän, vain 278 kappaletta. Määrä saattaa ainakin kymmenkertaistua, jos ajokorttiesitys menee sellaisenaan läpi.
Yli neljääkymppiä kulkevia traktoreita on rekisterissä liki 8 800, jotka lähes kaikki on hankittu tällä vuosikymmenellä. Valtaosa niistä on maatilan töissä.
LT-ajokortin saaminen ei edellytä koulutusta, mutta teoria- ja käsittelykoe tulee läpäistä, toteaa Maija Känsälä Ajovarmasta Seinäjoelta. ”Muutama nuori on hankkinut kortin vuosittain.”
Yleensä LT-korttia tarvitsevat ovat hankkineet saman tien kuorma-auton ajokortin.
Veikko Niittymaa
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
