Venäjä rakentaa lisää atomimurtajia – tavoite pidentää pohjoisen reitin kulkuaikaa
Ensimmäisen uuden sarjan ydinmurtajasta ajoi testimatkoja Suomenlahdella helmikuussa.
Venäjän murtajien tarkoitus on pitää auki pohjoista reittiä Euroopasta Kauko-Itään. Jääpeitteen vähentyessä sen odotetaan olevan houkutteleva. Kuva: Kari SalonenVenäjän uusia ydinvoimalla kulkevia jäänmurtajia tarvitsee tankata melko harvoin. Riittää, kun tankilla käy joka seitsemäs vuosi. Tosin ruokaa miehistölle on haettava useammin.
Työn alla on kolmen ydinmurtajan sarja, joista ensimmäinen on testivaiheessa Suomenlahdella. Testit tosin keskeytyivät viime viikolla sähkövikaan, Navigator Magazine raportoi.
N/s Arktika-nimisen aluksen piti olla valmis toukokuussa, mutta nyt luovutus viivästyy. Aluksen piti alun perin olla valmis jo vuonna 2017.
Alukset ovat 173 metriä pitkiä ja niissä on kaksi ydinreaktoria. Tehoa on 175 megawattia.
Koeajojen odotetaan jatkuvan maaliskuussa tai huhtikuussa. Kahden muun laivan on tarkoitus valmistua vuonna 2022.
Murtajat on tilannut Venäjän valtionyhtiö Atomflot, ja niiden käyttäjä on myös valtionyhtiö Rosatom.
Tulevaisuuden visioissa siintää vielä suuremmat murtajat. Venäjä ilmoitti rakentavansa Lider-luokan yli 200 metrisen murtajan valmiiksi vuonna 2027. Kehitys- ja rakennustöihin on varattu 1,74 miljardia euroa.
Rakentaminen alkaa Navigator Magazinen mukaan Venäjän Kauko-Idässä tämän vuoden aikana.
Murtajien tarkoitus on pitää auki pohjoista reittiä Euroopasta Kauko-Itään. Jääpeitteen vähentyessä sen odotetaan olevan houkutteleva, sillä se on nykyisiä eteläisiä reittejä noin kolmasosan lyhyempi.
Venäjällä on jo neljä ydinmurtajaa. Kolme on valmistunut 1980-luvun lopulla. Niiden nimet ovat Taimyr, Vaygats ja Jamal. Neljäs valmistui vuonna 2007, yli kymmenen vuotta aikataulusta myöhässä, ja on nimeltään 50 Let Pobedy, eli 50 vuotta voitosta.
Pietarissa on rakennettu myös maailman ainoa ydinvoimalla kulkeva rahtialus Sevmorput. Verkkolehti Barents Observerin mukaan se aloitti helmikuussa matkan uuteen kotisatamaan Muurmanskiin. Viime viikolla se oli matkalla Gotlannin seutuvilla.
Sevmorput palvelee myös Koillisväylän ja arktisen alueen liikennettä. Sitä testattiin Koillisväylän reitillä Venäjän Kauko-Idästä Pietariin, mutta matka ei ollut taloudellisesti kannattava.
Murmanskissa sijaitsee tukikohta, jossa ydinkäyttöisiä aluksia voidaan huoltaa. Sinne on sijoitettu myös ydinkäyttöisiä sukellusveneitä.
Lisäksi Pietarin telakalla on rakennettu kelluva ydinvoimala.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
