Ruuan erikoismyymälöiden määrä tuplaantunut viidessä vuodessa
”Varsinkin viikonlopun suuret ruokaostokset tehdään mieluiten sellaisessa paikassa, josta saadaan samalla kaikki ruokajuomat, myös viinit”, arvioi Lidlin Suomen toimitusjohtaja Lauri Sipponen. Juha Harju Kuva: Viestilehtien arkistoSuuret pitävät päivittäistavaroiden kaupassa pintansa, mutta taustalla pienet erikoismyymälät lisääntyvät runsaasti. Erikoismyymälöiden lukumäärä on tuplaantunut viidessä vuodessa.
Nyt erilaisia leipä- luomu- ja lähiruokakauppoja on noin 900, kertoo Nielsenin tekemä markkinatutkimus.
Myymälöiden markkinaosuus kertoo niiden olevan hyvin pieniä. Nielsenin mukaan kaupat kokosivat yhteensä 1,7 prosentin osuuden päivittäistavarakaupan myynnistä.
Myynnin arvon kasvu on ollut viime vuosina hurjaa. Kolmena viime vuonna kasvuprosentti on ollut kaksinumeroinen, viime vuonna 11,9 prosenttia.
Yhteensä niiden myynnin arvo oli viime vuonna noin 281 miljoonaa euroa. Koko alan myynnin arvo oli 16,55 miljardia euroa.
Pro Luomu-yhdistyksen toiminnanjohtajan Marja-Riitta Kottilan mukaan pienet myymälät liittyvät luomua enemmän lähiruokaan.
”Lähimyymälä liittyy lähiruokaan. Se on sekalainen seurakunta. Myymälä voi olla yhteen tuotteeseen keskittyvä maatila tai siellä voi olla koko tuotevalikoima”, Kottila kertoo.
Osuus on noussut vuodesta 2009 melkein 0,5 prosenttiyksikköä ja erikoismyymälät ovat jo ohittaneet Stockmannin ja ABC-myymälät.
Toinen päivittäistavarakaupan voittaja on ollut Lidl. Sen liikevaihto on lähes kaksinkertaistunut viidessä vuodessa.
Viime vuonna se oli noin 1,3 miljardia euroa.
Lidlillä markkinoinnin kärkenä on koko kevään ajan ollut kotimainen ruoka. Päivittäistavarakaupan PTY toimitusjohtaja Kari Luoto kuitenkin arvioi, että kuluttajien talouden heikko tilanne auttaa Lidliä.
”Kuluttajien käyttäytyminen suosii tällä hetkellä kaupan omien merkkien ja tarjousten ostamista. Se vahvistaa Lidliä”, Luoto sanoo.
Viime vuonna Lidl lisäsi PTY:n mukaan markkinaosuuttaan 1,4 prosenttiyksikköä. Luoto pitää kasvua kovana.
”Alkuvuosina Lidl kasvoi myymäläverkoston kasvun ansioista. Nyt kasvu tuli olemassa olevista kaupoista.”
Tosin Lidlin markkinaosuus on hieman epäselvä. Kaupan markkinaosuutta mittaava Nielsen arvioi Lidlin osuudeksi 6,6 prosenttia. Lidl itse ilmoittaa osuudekseen 8,1 prosenttia. Se luku on myös PTY:n tilastoissa.
”Meidän luvussa on mukana myös käyttötavaroiden myynti, mutta Lidl kertoo, ettei se ole kovin suuri”, Luoto selittää.
Tulevaisuudessa kaupan voimasuhteita saattaa nitkauttaa Alkon liikkeiden sijoittuminen.
Alkojen lukumäärä ei kasva, mutta tiloja etsitään noin 40 uudelle myymälälle. Osa vaihtaa kyljessä olevaa kauppaketjua.
Näin on käynyt jo esimerkiksi Kauhavalla. Alko siirtyi K-kaupan tiloista Lidlin katon alle toukokuussa.
”Alkon sijoittumisella on suuri merkitys kaupalle. Arvioimme vuonna 2008, että Alko naapurina lisäisi liikevaihtoa 15 prosenttia. Nykyisen jäsenyrityksiltä saadun palautteen mukaan vaikutus olisi jopa suurempi”, Luoto sanoo.
Neljä Alkoa on jo Lidlien yhteydessä ja lisää tulee.
”Alkon kanssa on suunnitteilla useita hankkeita eri puolilla Suomea. Näistä emme voi Alkon lupa-asioiden vuoksi kertoa etukäteen tarkemmin”, Lidlin Suomen toimitusjohtaja Lauri Sipponen kommentoi.
Luodon mukaan Alko on aikaisemmin sijoittunut sinne, missä on eniten asiakasvirtaa. Nyt politiikkaa on muuttumassa.
Taustalla on hallituksen vuoden 2012 terveen kilpailun edistämisohjelma. Siinä todetaan Alkon sijoittumisen vahvistavan kahden suurimman kaupparyhmän asemaa.
Alkon palvelujohtaja Kari Pennasen mukaan ohjelma on yksi kriteereistä liikepaikan valinnassa.
”Teemme yhteistyötä kaikkien ketjujen kanssa. Esimerkiksi yhteistyö Suomen Lähikaupan kanssa laajenee kesällä”, Pennanen sanoo.
Alkon avaa kesäkuussa viidennen myymälän Siwan naapuriin Helsingissä.
Yksi kaupan häviäjistä on Stockmann. Verkkokauppa uhkaa tavaratalojen myyntiä ruokakauppoja enemmän. Lisäksi Stockmannilla on vaikeaa Venäjällä.
Stockman ilmoittikin viikolla yt-neuvotteluista, joissa aiotaan vähentää 180 henkilöä. Stockmannin yhteydessä toimii kuusi Alkoa.
AIMO VAINIO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
