
Kysely kuljettajille paljasti karuja faktoja tiestön kunnosta: ”Munuainen ja maksa vaihtavat päivän aikana paikkaa moneen kertaan”
Erityisesti huoltopalveluiden ulkoistaminen aliurakoitsijoille sekä ”paikkaa paikan päälle” -tyyppinen teiden korjaus aiheuttavat ammattikuljettajissa syvää huolta.
Teiden talvikunnossapidon laatu saa ammattikuljettajilta moitteita. Kuvituskuva. Kuva: Jarkko SirkiäVajaa puolet ammattikuljettajista – 44 prosenttia – on sitä mieltä, että teiden kunto on Suomessa erittäin huono tai huono. Asia selviää Auto- ja kuljetusalan työntekijäliiton (AKT) kesäkuussa tekemästä kyselytutkimuksesta.
Kyselyyn vastanneista reilu puolet oli sitä mieltä, että Suomessa on myös hyviä tiepätkiä, mutta vähintään yhtä paljon on huonossa kunnossa olevia.
Selkeä enemmistö vastaajista oli yhtä mieltä siitä, että teiden kunto on viimeisen viiden vuoden aikana mennyt selkeästi tai vähintään jonkin verran heikommaksi. Tätä mieltä oli peräti yli 90 prosenttia vastaajista.
”Toisinaan pitää toivoa, ettei ketään tule vastaan.” Eräs kyselyyn vastannut
Yhtä mieltä vastaajien keskuudessa oltiin niin ikään siitä, että teiden kunto on paikoitellen niin heikko, että se heikentää jo työturvallisuutta. Erityisesti kuljettajat kiinnittivät huomiota pienempien teiden ongelmiin.
”Nuo valtateiden ulkopuoliset osuudet ovat liian usein järkyttävän huonossa kunnossa, paikoin jopa vaarallisia. Toisinaan pitää pelätä kaluston rikkoutumista, tien pettämistä tai toivoa, ettei ketään tule vastaan”, kertoo eräs kyselyyn vastannut kokemuksistaan.
Monilla tiepätkillä nopeusrajoituksia on jouduttu teiden huonon kunnon vuoksi madaltamaan. Kuvituskuva. Kuva: Sanne KatainenMyös teiden talvikunnossapito kirvoittaa kritiikkiä. Auraus aloitetaan vastausten perusteella liian myöhään tai pahimmillaan sen sanotaan olevan jopa ”olematonta” pienemmillä teillä.
Kyselystä käy myös ilmi, että teiden korjausvelan paikkausyritykset eivät miellytä ammattikuljettajia.
”Reunat murenee, paikkaa paikan päällä, reikiä tiessä, routaheittoja löytyy. Varsinkin alemman tieverkon osalta, jossa ajamme paljon”, kuvailee yksi vastaajista.
Useampi kuljettaja kaipaisikin nimenomaan oikeaa kunnostamista, eikä tilkkutäkkimäiseksi nimitettyä ”paikkaa paikan päälle” -tyyppistä korjausta.
”Tiet alkavat olla sellaisessa kunnossa, että joutuu kokoajan miettimään sitä ajaako omalla vai vastaantulevien kaistalla kuoppia väistellessään.” Hannu Luomala
Yksi kyselyyn vastanneista on reilusti yli 40 vuotta ammattikuljettajan töitä tehnyt Hannu Luomala, joka ei säästele sanojaan Suomen tieverkoston kunnosta kysyttäessä. Luomala kertoo puhelimitse, että teiden kunto oli hänen mielestään jopa parempi vuonna 1980, kun hän itse aloitti uransa.
”Kyllä tämä malli, jossa ulkoistetaan korjauspalvelut vain halvimmalle aliurakoitsijalle, on täysin kestämätön. Surkeimmillaan korjausyritykset vain pahentavat teiden kuntoa, kun asfaltin sijaan tien pintaan lätkitään huolimattomasti pikipaikkauksia.”
Usean kyselyyn vastanneen mukaan teiden kunto ei ole enää pelkästään pikkuteiden ongelma, vaan myös isommilla valtateillä saatta olla paikoittain erittäin pahoja vaurioita. Kuvituskuva. Kuva: Petteri KivimäkiLuomalan mukaan ”pikipaikat” ovat pahimmillaan yhtä liukkaita kuin jää, ja etenkin sadekelillä tällaiset kohdat tiessä voivat olla todella arvaamattomia. Harmikseen hän sanoo havainneensa pikipaikkausten yleistyneen viime vuosina koko Suomessa.
”Ymmärrän toki että rahat ovat tiukassa, mutta tiet alkavat olla sellaisessa kunnossa, että joutuu kokoajan miettimään sitä ajaako omalla vai vastaantulevien kaistalla kuoppia väistellessään. Onko se sitten parempi, että onnettomuudet ja kalustovauriot lisääntyvät merkittävästi”, hän pohtii.
”Tiestön kunto on yksinkertaisesti aivan järkyttävä. Kyllä tässä ajellessa munuainen ja maksa vaihtavat päivän aikana keskenään paikkaa moneen kertaan”, Luomala kiteyttää.
AKT ry:n teettämä kysely tehtiin ajalla 13. – 20.6.2024. Kyselyyn vastasi 811 henkilöä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






