Kaskisten satamallerautatie elintärkeä
”Kaskisten satama tekee kaikkensa, että tänne Seinäjoelta tuleva rautatie säilyy”, Kaskisten satamakapteeni Timo Onnela sanoo.
Satamassa käsitellään lähinnä sahatavaraa ja sellua 1,1 miljoonaa tonnia vuodessa. Liikenne moninkertaistui 2000-luvulla.
Radan kautta tulee tavaraa 250 000 tonnia vuodessa, josta 150 000 tonnia sahatavaraa suoraan satamaan ja loput kuitupuuna Metsä Boardin tehtaalle, joka tekee siitä kemihierrettä ulkomaille.
”Jos rautatietä ei olisi, se vaikuttaisi huomattavasti muuhunkin liikenteeseen. Haasteet olisivat melkoiset”, Onnela sanoo.
Kaskisissa odotetaan, että mahdollinen Äänekosken biojalostamo toisi lisäkäyttöä radalle. Sitä kautta kuljetettaisiin sekä kuitupuuta että jalosteita.
Satamassa on meneillään myös uusia hankkeita. JHT-operaattori suunnittelee alueelle haketerminaalia lämpövoimaloiden ja Närpiön kasvihuoneiden käyttöön. Hakepuu tuotaisiin pölleinä Baltian maista.
Jos laitos laajenee, haketta voitaisiin kuljettaa itään päin sellutehtaille.
Kaskisissa toimivan Silva Shipping -operaattorin toimitusjohtaja Lasse Ahtola pitää rautatietä satamalle ja yhtiölleen erittäin tärkeänä.
”Jos se suljetaan, kuljetuskustannukset nousevat. Lisäksi kilpailu vääristyisi, kun tieliikenne pystyisi käyttämään tilannetta hyväkseen.”
Silva kuljettaa satamaan Lohjalta 20 metriä pitkää kertopuuta, jota on erittäin hankala saada tulemaan autokuljetuksin. ”Jos 50 000 kuutiota kertopuuta joudutaan viemään muualle, samalla saattaa mennä 400 000 kuutiota sahatavaraa.”
JOUKO KYYTSÖNEN
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
