
Olvi maistui heinäkuun helteillä – tölkkipulasta huolimatta myynti kasvoi viime vuoden 213 miljoonasta litrasta 247 miljoonaan
Olvi-konsernin heinä–syyskuun myyntivolyymi kasvoi 16,3 prosenttia. Kasvua kirjattiin Suomen lisäksi, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Valko-Venäjällä.
Maailmanlaajuinen tölkkipula hidastaa panimoalan toimituksia kaupalle. Suomalaisomisteinen Olvi arvioi käyttävänsä tänä vuonna oluen tuotantoonsa valtaosin kotimaista mallasohraa yhteensä noin 36 miljoonaa kiloa. Kuva: Kari SalonenOlvi-konsernin liiketoiminnan kehitys jatkui vahvana kolmannella kvartaalilla. Myyntivolyymi, liikevaihto ja liikevoitto sekä nettotulos kasvoivat selvästi edelliseen vuoteen verrattuna.
Myyntivolyymi kasvoi tammi–syyskuussa 11,0 prosenttia ja oli 661,0 miljoonaa litraa.
Konsernin liikevaihto kasvoi tammi-syyskuussa 9,2 prosenttia ja oli 351,6 miljoonaa euroa. Kolmannella kvartaalilla kasvu oli 15,5 prosenttia.
Olvin tilikauden 2021 liikevoiton odotetaan pysyvän hyvällä edellisvuoden tasolla tai kasvavan hieman. Konsernin vakavaraisuus on hyvä, yhtiö kertoo tiedotteessa.
Liiketoiminnan hyvän kehityksen arvioidaan jatkuvan, mutta loppuvuoteen sisältyy epävarmuuksia liittyen koronapandemian jatkumiseen, raaka-aineiden ja lähinnä tölkkien saatavuuteen sekä kustannusten kasvuun.
Toimitusjohtaja Lasse Ahon mukaan Olvi-konsernin kolmannen kvartaalin liiketoiminta kehittyi hyvin. Myyntivolyymi kasvoi 16,3, liikevaihto 15,5 ja liikevoitto 9,7 prosenttia.
Heinäkuun helteinen sää toi merkittävän myyntivolyymin kasvun, 213 miljoonasta litrasta 247 miljoonaan litraan, mutta myös alkusyksyn myynnit kehittyivät hyvin. Vähittäiskauppakysyntä jatkui vahvana. Kasvua oli tasaisesti kaikissa tuoteryhmissä.
"Tuoteryhmistä parhaiten myynti kehittyi alkoholittomissa tuotteissa, erityisesti vesissä. Vienti kehittyi edelleen hyvin, kasvu oli yli 40 prosenttia kolmannella kvartaalilla", Aho kertoo tiedotteessa.
Koronapandemia on vaikuttanut liiketoimintaan edelleen kolmannella kvartaalilla. Myyntikanavista HoReCamyynti piristyi alkuvuoteen nähden, mutta myynti on edelleen pandemiaa edeltävää aikaa alhaisemmalla tasolla.
"Myyntirajoituksia oli voimassa lähes kaikilla markkinoilla. Lisäksi raja- ja satamakauppa on edelleen pysynyt alhaisella tasolla. Lisäksi raaka-aineiden ja pakkaustarvikkeiden saatavuudessa on ollut ajoittain vaikeuksia sekä tuotantokustannuksiin kohdistuu merkittäviä hinnankorotuspaineita."
Nämä voivat hänen mukaansa rajoittaa tuotantomääriä ja aiheuttaa toimitusvaikeuksia sekä vaikuttaa kannattavuuteen heikentävästi loppuvuoden aikana.
"Näkymä tällä hetkellä kuitenkin on, että vaikutukset olisivat rajallisia ja hallittavissa."
Suomessa liiketoiminnan kehitys jatkui vahvana. Kolmannella kvartaalilla myyntivolyymi kasvoi 8,5, liikevaihto 8,6 ja liikevoitto 18,2 prosenttia. Helteinen kesä kasvatti kokonaiskysyntää voimakkaasti, johon vastaaminen oli Ahon mukaan haasteellista ja aiheutti jonkin verran toimitusvaikeuksia esimerkiksi vesissä.
Virossa myyntivolyymi ja liikevaihto kasvoivat kolmannella kvartaalilla 12,3 ja 12,2 prosenttia. "HoReCa:n osalta kasvu oli maltillista edelliseen vuoteen nähden."
Latviassa myyntivolyymi kasvoi kolmannella kvartaalilla 10,1 ja liikevaihto 6,5 prosenttia.
Liettuassa myyntivolyymi kasvoi kolmannella kvartaalilla 12,0 ja liikevaihto 11,6 prosenttia.
Valko-Venäjällä myyntivolyymi kasvoi kolmannella kvartaalilla 23,0 ja liikevaihto 30,2 prosenttia.
Tanskalaisen Vestfyen-panimon kauppa toteutui 1.9. Vestfyen on syyskuusta lähtien liitetty osaksi konsernia, joten yhtiöllä ei ole vielä suurta vaikutusta raportointikauden lukuihin.
Investoinnit ovat vuoden alusta 23,4 miljoonaa euroa. Investoinneista 9,1 miljoonaa euroa kohdistui Suomen yhtiöihin, 10,1 miljoonaa euroa Baltian tytäryhtiöihin ja 4,2 miljoonaa euroa Valko-Venäjälle Lidskoe Pivon investointeihin.
Lue lisää:
Olvi kohensi myyntiään, tulostaan ja liikevaihtoaan toisena koronakeväänä
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
