Melalla vaikeaa kirjata hakemuksia
Maatalousyrittäjien eläkelaitoksen Melan ongelmat alkoivat, kun vakuutustalo siirsi it-ohjelmansa teon toiselle firmalle.
Tapio Antikainen tekeeyhdistelmäsikalatilallaan sähköisen tukihakemuksen jo kolmannen kerran. tietokone näppäimistö Kuva: Kari SalonenMela vaihtoi toukokuussa palvelujen tuottajaa. Tietojärjestelmien sovellutukset siirrettiin uudelle kumppanille viikonloppuna kaksi viikkoa sitten.
”Häiriöt ovat pieniä mutta kiusallisia”, johtaja Antti Huhtamäki Melasta kuvaa.
Eniten ongelmia on työkyvyttömyyseläkkeissä sekä Mela-sairauspäivärahoissa. Ongelmat kiusaavat lomitusnetin käyttöä. Paikallisyksiköissä työvuorojen listaaminen hankaloituu.
Maatalousyrittäjien tapaturmavakuutuksessa sekä myel-vakuuttamisessa ei ongelmia tiettävästi esiinny.
Melassa on tietojärjestelmän vikoja etsitty ja korjattu. Ne häiritsevät ratkaisutoimintaa. Hakemuksia ja tietoja ei ole hävinnyt.
”Kaikki ovat tallella. Ne eivät vain kirjaudu meillä reaaliaikaisesti”, Huhtamäki sanoo.
Koko viime vuoden Mela kamppaili hitaan hakemuskäsittelyn ongelmissa. Silloin epäonnistui sähköiseen asianhallintaan siirtyminen.
Huhtamäki vakuuttaa niiden ongelmien ratkenneen. Ne eivät vaikuta nykyisiin. Alkuvuosi meni hyvin hakemusten käsittelyssä . Rästit on purettu.
Vakuutusasiakkaat kuitenkin alensivat Melan arvosanaa. He antavat 8-. Melalla on tekemistä maatalousalan parhaaksi asiakaspalvelijaksi. Johto asetti tavoitteen.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
