Kauppias sanoo ei polkumyynnille
Helsinkiläinen ruokakauppias ja sikatilallisen tytär Niina Hietalahti kyllästyi marketien tarjontaan. Sieltä ei löytynyt ruokaa, jota hän olisi halunnut syödä tai tarjota läheisilleen.
Hän päätti perustaa kaupan, jossa itsekin haluaa asioida.
Syntyi Anton & Anton -myymäläketju, joka keskittyy tarjoamaan mahdollisimman lähellä tuotettuja, pääosin kotimaisia ja sesongin mukaisia elintarvikkeita.
Anton & Anton ei myy halpaa ruokaa. ”Meillä ei ole varaa polkuhinnoitella”, Hietalahti sanoo.
”Me” tarkoittaa niin Suomea, suomalaisia tuottajia kuin kauppiasta.
Hietalahti ei ymmärrä eikä oikein edes hyväksy, että kotimaisia uusia perunoita tai varhaisvihanneksia myydään sisäänheittohinnoin juuri, kun ne ovat parhaimmillaan ja viljelijöiden pitäisi saada niistä paras mahdollinen hinta.
Polkumyynti laskee tuotteiden ja tuottajien arvostusta, kauppias perustelee.
Hän uskoo, että esimerkiksi suomalainen peruna voi olla uusi Nokia.
”Meillä on maailman paras peruna. Se pitää tuotteistaa niin, että maailmalla peruna yhdistetään aina Suomeen.”
Ylipäätään me asumme Hietalahden mielestä niin kalliissa maassa, ettei meillä ole varaa raaka-ainevientiin.
Jokaisen tuotteen pitää olla pitkälle jalostettu, jotta sillä voidaan käydä kannattavaa ulkomaankauppaa.
Kauppias muistuttaa, ettei halpaa ruokaa ole olemassa. Halpuus on aina revitty jonkun selkänahasta: tuottajan, jalostajan, kauppiaan tai kuluttajan.
Hän kertaa esimerkin uusista perunoista syvän huokauksen saattelemana.
MAIJA ALA-SIURUA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

