Tavaratalojen ja hypermarkettien liikevaihto laski
Suomalaiset käyttivät helmikuussa vähemmän rahaa niin vaatteiden, vapaa-ajan tuotteiden kuin ruuan ostoon. Tämä pienensi tavaratalo- ja hypermarketketjujen liikevaihtoa.
Vaatteet ja muut pukeutumisen tuotteet menivät helmikuussa edellisvuotta huonommin kaupaksi, mikä pienensi tavaratalo- ja hypermarketketjujen liikevaihtoa. Kuva: Jaana KankaanpääPäivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten tavaratalo- ja hypermarketketjujen liikevaihto laski helmikuussa noin kaksi prosenttia edellisvuodesta. Liikevaihtoa kertyi runsaat 480 miljoonaa euroa.
Myynti sakkasi kaikissa tuoteryhmissä.
Kuluttajat käyttivät vähiten rahaa pukeutumiseen sekä kodin ja vapaa-ajan tuotteisiin. Molempien tuoteryhmien liikevaihto pieneni viitisen prosenttia
Pientä alamäkeä oli elintarvikkeissa, mutta niissä vähennystä oli vain puoli prosenttia viime vuoden helmikuuhun verrattuna.
Kuluttajien ostovoima on heikentynyt jo pitkään ja epävarmuus tulevaisuudesta näkyvät edelleen selvästi käyttötavarakaupan myynnissä, sanoo Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto.Hän patistaa seuraava hallitusta miettimään tapoja ostovoiman parantamiseen ja kotimarkkinoiden toimintaedellytysten turvaamiseen ja laatimaan kuluttajien ja yritysten kannalta uskottavan hallitusohjelman.
Tavaratalo- ja hypermarketketjujen tammi–helmikuun liikevaihto supistui vajaat kolme prosenttia edellisvuodesta.
Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritykset ovat Anttila, K-citymarket, Prisma, Sokos, Stockmann, Tokmanni-konserni ja Minimani-yhtiöt.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
