Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Kotipuutarha-alalla takana kaikkien aikojen ennätysvuosi – "Oma piha löydettiin uudelleen"

    Alalla rikottiin poikkeusvuonna myyntiennätyksiä ja hyllyt tyhjenivät. Nyt kevään kotipuutarhakuumeeseen on varauduttu.
    Helsinkiläiset Pirjo ja Pentti Naakka olivat tulleet Pirilän Kukkataloon Tuusulaan lehti-ilmoituksen perusteella katsomaan kesäkukkien taimia. Viime vuoden kokemukset kesäkukkien taimista olivat positiivisia. Poikkeusolot eivät ole vaikuttaneet puutarhaharrastukseen.
    Helsinkiläiset Pirjo ja Pentti Naakka olivat tulleet Pirilän Kukkataloon Tuusulaan lehti-ilmoituksen perusteella katsomaan kesäkukkien taimia. Viime vuoden kokemukset kesäkukkien taimista olivat positiivisia. Poikkeusolot eivät ole vaikuttaneet puutarhaharrastukseen. Kuva: Sanne Katainen

    Poikkeusvuosi on saanut suomalaiset työntämään kätensä multaan.

    Vuosi 2020 oli ennätyksellinen kotipuutarhakaupalle. Alan myynti kasvoi Kantar TNS:n toteuttaman kyselyn mukaan vuodessa jopa 16 prosenttia, 577 miljoonasta eurosta 663 miljoonaan euroon.

    Eniten ostettiin taimia ja lannoitteita, mutta myös puutarhakalusteet ovat olleet suosittu tuoteryhmä.

    Kotipuutarhatuotteita hankkivien keskiostos kasvoi 327 euroon per talous.

    Kysyntä oli niin kovaa, että esimerkiksi mullat ja monivuotiset kasvit myytiin paikoin loppuun.

    ”Kaikki, jotka olivat puutarhakaupassa mukana, rikkoivat myyntiennätyksensä”, kiteyttää Kekkilän myyntipäällikkö Miika Keränen.

    ”Ala hyötyi koronasta, sillä kotona viihtyvyyden maksimointi satoi meidän laariimme. Oma piha löydettiin uudelleen.”

    Kuva: Jukka Pasonen

    Kotoilu toi monelle enemmän rahaa käyttöön oman pihan somistamiseen. Myös vilkas mökkikauppa siivitti puutarha-­alaa: pitihän uusille mökeille saada komposteja, kuivakäymälöitä ja kukkapenkkejä.

    Kova menekki oli yllätys siksikin, että vielä viime vuoden maaliskuussa ilmassa oli mörköjä: pitäisikö tuotantoa rajoittaa, jos myymälät menevät kiinni? Sulkemisten sijaan käyntiin lähti kaikkien aikojen puutarhasesonki.

    Kekkilän Parkanon tehtaalla paiskittiin töitä jopa kolmessa vuorossa yötä myöten. Parkanon tehdas on alueensa merkittävä työllistäjä, joskaan ei suurin. Päätuoteryhmä ovat kukka- ja puutarhamullat sekä erilaiset katteet.

    ”Mikään ei riittänyt kysyntään, joka oli. Se tuli niin yllättäen ja rajuna.”

    Erityisen trendikkäitä ovat nyt viherkasvit, Keränen mainitsee. Kun lunta tupruttaa vaakasuorassa, moni vaalii viherpeukaloaan sisätiloissa.
    Erityisen trendikkäitä ovat nyt viherkasvit, Keränen mainitsee. Kun lunta tupruttaa vaakasuorassa, moni vaalii viherpeukaloaan sisätiloissa. Kuva: Sanne Katainen

    Puutarhainnostuksen vaikutukset on koettu myös Pirilän Kukkatalossa.

    Pirilän Kukkatalo on kotimainen puutarha-alan perheyritys, jolla on Suomessa yhteensä kuusi myymälää.

    ”Hyötykasvit ja marjapensaat olivat ne, joita olisi mennyt vaikka kuinka”, kertoo Kukkatalon markkinointipäällikkö Minna Kemppainen.

    Kaikki Kukkatalon hedelmä­puut tulevat kotimaisilta toimittajilta. Myös suuri osa marjapensaista on kotimaista tuotantoa, jota täydennetään eurooppalaisilta toimittajilta.

    Yleensä monivuotisia kasveja on riittänyt myytäväksi pitkälle syksyyn, mutta nyt valikoima supistui huomattavasti aiemmin.

    ”Joitakin lisätoimituksia saatiin, mutta aika paljon toimittajat möivät ei-oota. Ei tällaiseen ollut kukaan osannut varautua.”

    Kukkamultaa ja yrttimultaa.
    Kukkamultaa ja yrttimultaa. Kuva: Sanne Katainen

    Myös tulevasta kaudesta odotetaan vilkasta.

    ”Uskon, että kysyntää on paljon. Ala sai paljon uusia harrastajia”, Keränen arvioi.

    Kukkatalossakin odotetaan kuluttajien mielenkiinnon suuntautuvan omaan puutarhaan tai parvekkeelle, jos matkustelemaan ei juuri pääse.

    Nyt kysyntään on valmistauduttu, Keränen vakuuttaa.

    ”Kiiresesonki on päällä. Olemme kaikki viisastuneet viime kaudesta.”

    Kasvukaudella haluttua on ollut Kemppaisen mukaan kaikki omatarveviljelyyn liittyvä. Entistä useampi halusi kokeilla, voisiko kasvattaa itse esimerkiksi omat omenansa ja tomaattinsa.

    ”Kotitarveviljelytrendi ei ole mikään tämän ajan tuotos, vaan se on alkanut jo joitakin vuosia sitten. Nuorempi sukupolvi on erittäin kiinnostunut kotitarvekasvatuksesta.”