Yksityisteiden avustukset ovat kolme vuotta poikkeuksellisen korkealla tasolla – "Nyt kannattaa laittaa tiet ja sillat kuntoon”
Tiekuntien tulee hakea yksityisteiden sekä siltojen kunnostusavustuksia ely-keskuksen sähköisen asiointipalvelun kautta.Jyväskylä
Suomen Tieyhdistys ry:n johtaja Simo Takalammi ja Keski-Suomen ely-keskuksen rakennusasiantuntija Erja Vainionpää osallistuivat Alueelliset yksityistiepäivät -tapahtumaan Jyväskylässä viime torstaina. Kuva: Petteri KivimäkiJYVÄSKYLÄ
Yksityisteiden parannushankkeiden valtionavustukset ovat tavanomaista suuremmat kolmen vuoden ajan, 2023–2025.
”Se, että yksityisteiden kunnostusavustukset ovat näin hyvät, on historiallista. Tämä ei toistu. Nyt on se aika, kun kannattaa laittaa yksityistiet kuntoon”, Suomen Tieyhdistys ry:n johtaja Simo Takalammi vinkkaa.
Valtio on aiemmin korvannut tien perusparannuksista 50 prosenttia, mutta nyt tuki on kolmen vuoden ajan 70 prosenttia. Siltojen korjauksissa ja uusimisissa korvaus on nostettu 75 prosentista 85:een.
”Sillan peruskorjaus tai koko rakenteen uusiminen on aina kuusinumeroinen summa, joten myös siltoja kannattaa ryhtyä kunnostamaan juuri nyt”, Takalammi toteaa.
Ensisijaisesti avustettavia hankkeita kolmivuotiskaudella ovat siltojen ja suurien tierumpujen korjaukset, liikenneturvallisuuden kannalta tärkeät kohteet, merkittävät ja yllättävät luonnonolojen aiheuttamat korjauskohteet sekä vaelluskalojen kulkureittien turvaaminen.
Lisäksi voidaan avustaa muun muassa tien kuivatuksen ja kantavuuden parantamista sekä tierumpujen uusimista, muuta liikenneturvallisuuden parantamista, kuten tielinjan siirtämistä tai kaarteen oikaisua, tulva- ja routavaurioiden korjaamista sekä metsäteiden perusparannuksia.
Tiekuntien tulee hakea yksityisteiden sekä siltojen kunnostusavustuksia ely-keskuksen sähköisen asiointipalvelun kautta.
”Avustuksissa on huomioitava useita asioita. Tiekuntien kannattaa siksi käyttää ammattilaisten apua, kun tekee hakemuksen. Tieisännöitsijät sekä metsänhoitoyhdistysten asiantuntijat ovat tässä oikeita tahoja”, Keski-Suomen ely-keskuksen rakennusasiantuntija Erja Vainionpää toteaa.
”Avustusta hakevan tiekunnan hallinnon on oltava yksityistielain mukaan lainmukaisesti järjestäytynyt.”
Erityisesti siltahankkeissa hakemus- ja lupa-asioissa kestää usein aikansa, Vainionpää huomauttaa.
”Jotta siltahanke ehditään toteuttaa korotettujen avustusprosenttien aikana, kannattaa asia pistää vireille saman tien.”
”Eniten yksityisteitä on Järvi-Suomessa. Asia on kuitenkin ajankohtainen koko maassa”, Simo Takalammi toteaa.
”Rekkojen painot ovat kasvaneet huimasti siitä ajasta, kun yksityistiemme on rakennettu. Samalla vaatimukset sille, millainen tien rakenteen pitäisi olla, ovat lisääntyneet.”
”Enää talvisin ei välttämättä ole routaa ollenkaan, joten senkään varaan ei voi laskea raskaita kuljetuksia. Suosittelen lämpimästi, että yksityistiet laitetaan kuntoon nyt, kun niiden kunnostamista näin avokätisesti tuetaan”, hän kiteyttää.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



