Päästöjä mitataan liukkailla teillä ovet teipattuna - EU haluaa vippaskonstit kuriin
EU:n tulevat määräykset tiukentavat hiilidioksidipäästöjen mittauksia. Autonvalmistajat haluavat määräyksiin kolmen vuoden lykkäyksen.
Autonvalmistajien ilmoittamat hiilidioksidipäästöt poikkeavat usein käytännön tasosta, sillä valmistajien mittaukset tehdään erityisissä olosuhteissa. Kuvassa päästöjä mitataan katsastusasemalla. Kuva: Kimmo HaimiEurooppalaiset autonvalmistajat yrittävät saada kolmen vuoden lykkäyksen EU:n tuleviin määräyksiin, jotka tiukentaisivat autojen hiilidioksidipäästöjen mittauksia.
EU:n mukaan testeissä on porsaanreikiä, joiden avulla autojen päästöt voidaan ilmoittaa todellista pienemmiksi.
Testit voidaan esimerkiksi tehdä epärealistisen liukkailla ja tasaisilla pinnoilla. Se laskee vierintävastusta ja polttoaineen kulutusta, mikä vähentää päästöjä. Ikkunoiden sekä ovien rakojen teippaus pudottaa puolestaan ilmanvastusta.
Testit on tehty silloin ikään kuin laboratorio-olosuhteissa eikä todellisissa tilanteissa.
Uusien määräysten on määrä astua voimaan syyskuussa 2017. Uutistoimisto Reutersin näkemän autoteollisuuden esityksen mukaan ala haluaisi, että määräaika siirrettäisiin tammikuun alkuun 2020.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
