vierasyliö Maaperäopetus osaksi kasvatusta
Maaperän suojelu pilaantumiselta ja sen säilyttäminen
toimintakykyisenä takaavat,
että kansalaiset saavat paitsi
hyvälaatuista ruokaa myös käyttöönsä uudistuvaa energiaa, erilaisia raaka-aineita ja
puhdasta pohjavettä.
Vaikka maaperä on käytännöllisesti katsoen uusiutumaton luonnonvara, se ei ole saanut arkielämässä ansaitsemaansa huomiota. Sen tuottamia ekosysteemipalveluja
pidetään itsestäänselvyyksinä. Sitä mukaa kuin kansalaisten sidokset maa- ja metsätalouteen ohenevat, yleinen tietämys maaperän merkityksestä jokapäiväisessä elämässä näyttää heikkenevän.
Vaikka maaperänsuojelu on keskeinen osa vesien ja muun ympäristön suojelua, se on
jäänyt sivurooliin muun muassa kouluopetuksessa, jossa ympäristökysymyksiä tarkastellaan etupäässä luonnonsuojelun
näkökulmasta.
Mitä vähemmän kansalaiset tietävät maaperästä ja sen
toiminnoista, sitä ylimalkaisemmin he siitä ajattelevat. Tiedon puute näkyy myös
viestimissä. Se johtaa asioiden yksinkertaistamiseen ja väärien käsitysten yleistymiseen.
Esimerkiksi vesistökuormituksesta ja sen hallinnasta
käytävässä keskustelussa
luonnontieteelliset tosiasiat jäävät usein mielikuvien
varaan rakentuvien näkemysten jalkoihin.
Maaperän toiminnassa
yhdistyvät kemian, biologian
ja fysiikan ilmiöt toimivaksi
kokonaisuudeksi.
Tämä olisi oivallinen lähtökohta opettaa maaperän perustoimintoja näiden oppiaineiden käytännön sovelluksina jo
peruskoulussa. Se tekisi luonnontieteistä elämänläheisiä, avartaisi näkemystä ympäristöstä ja olisi omiaan herättämään elävää mielenkiintoa maaperää kohtaan keskeisenä osana ympäristöä. Näin syntyisi
laaja-alainen pohja luonnonvarojen kestävän käytön osaamiselle, jonka pitäisi kuulua kansalaistaitoihin.
Arvokeskustelun avaamiselle
tässä asiassa ei voisi olla sopivampaa ajankohtaa kuin nyt opetushallituksen pohtiessa parhaillaan peruskoulun uuden opetussuunnitelman perusteita. Edelläkävijämaissa maaperäasioihin tutustuttaminen aloitetaan jo varhaiskasvatusvaiheessa.
Maaperän saama vähäinen huomio kouluopetuksessa
tulee esille myös lukioiden opinto-ohjauksessa. Näyttää siltä, että opinto-ohjaajat eivät
tunne alaa, minkä vuoksi he
eivät tarjoa sitä opiskeluvaihtoehtona ympäristökysymyksistä
kiinnostuneille. Näin lukiolaiset hakeutuvat perinteisille
luonnontieteellisille aloille,
joilla koulutustarjontaa on paljon mutta joilla työllistymisessä on vaikeuksia.
Yliopistotasolla klassista
maaperätiedettä opetetaan Suomessa vain Helsingin
yliopiston maatalous-metsätieteellisessä tiedekunnassa, jonka vanhin oppiaine se on. Yhteiskunnallisen tarpeen myötä se on modernisoitunut
maaperä- ja ympäristötieteeksi.
Opiskelupaikkaa hakevat löytävät kuitenkin oppiaineen useimmiten sattumalta tai mahdollisesti vasta muita
aineita opiskelleessaan.
Huomion arvoista on, että maaperäasioiden tuntemus täydentää olennaisella tavalla
kaikkien vesien- ja ympäristönsuojelukysymyksiin suuntautuneiden tieteenalojen opetusta.
Vesistöt ja niiden valuma-alue muodostavat kiinteän ekologisen kokonaisuuden. Historiallinen yhtymäkohta on, että huomattava osa nykyisestä maa-alastamme on muinaisen Itämeren eri vaiheiden pohjasedimenttejä.
Vuosituhanten takaiset kerrostumisolosuhteet heijastuvat nykyisin voimakkaasti maan luontaisissa ominaisuuksissa.
Paras esimerkki ovat happamat sulfaattimaat tunnettuine ongelmineen, joita ovat niiltä
purkautuvien vesien suuri
happamuus ja liuenneessa muodossa olevien haitallisten metallien korkeat pitoisuudet.
Maaperäasiantuntijoiden
tarve on kasvamassa kaikkialla maailmassa.
Väestöräjähdys ja maaperän
tuottokyvyn aleneminen ja ovat
yhdistelmä, jonka aiheuttamien
ongelmien ratkaisemiseksi
tarvitaan korkeatasoista tutkimusta mutta myös tiedon
vientiä ruohonjuuritasolle.
Tieteellisen asiantuntemuksen tarvetta EU:ssa tulee lisäämään valmisteilla oleva maaperänsuojelun puitedirektiivi.
Sen toimeenpano edellyttää maaperän tilan seurantaa.
Ongelmaksi nousee kuitenkin se, että riskinarviointimenetelmät ovat hataralla pohjalla.
Useimmissa EU-maissa käytetyt haitta-aineiden toimenpiderajat
on määritelty kokonaisuuspitoisuuksien eikä todellista haittaa aiheuttavien pitoisuuksien perusteella. Tarpeettomista kunnostustoimista voi
aiheutua huomattavia kansantaloudellisia tappioita.
Tieteelliset kriteerit täyttävien
menetelmien kehittämisessä tulee olemaan täysi työ. Tavoitteeseen pääsemiseksi tarvitaan paitsi vahvaa yliopistotasoista
opetusta myös perustieteiden
käytännön sovelluksista ja luonnonvarojen kestävästä käytöstä kiinnostuneita opiskelijoita kasvavan asiantuntija- ja tutkijatarpeen tyydyttämiseksi.
Suomalaisen maaperäosaamisen
ylläpito edellyttää, että yliopistojen voimavarat ovat riittäviä ja
että tiedon tuottajat ja käyttäjät
toimivat yhdessä. Parhaimmillaan tieteellinen tutkimus saa impulssinsa käytännön ongelmista, joiden ratkaisemiseksi
se tuottaa uutta yleispätevää tietoa. Vapaa tutkimus tuottaa myös edeltä käsin vastauksia huomispäivän kysymyksiin.
Yliopistoihin kohdistuvat leikkaukset iskevät pahiten pienille aloille riippumatta
niiden yhteiskunnallisesta merkityksestä. Vaikka niiden tuottamaa tietoa tarvitaan sekä poliittisessa päätöksenteossa että käytännön kysymysten ratkaisemisessa, ne jäävät helposti muodikkaiden niin sanottujen aallonharja-alojen alle.
Tämän näkökohdan huomiotta jättämisestä voi aiheutua kallis lasku jälkipolville.
HELINÄ HARTIKAINEN
Kirjoittaja on Helsingin yliopiston maa- ja ympäristökemian professori.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
